لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

افزایش اومیکرون در جهان؛ طالبان: دستگاه‌های تشخیص این نوع ویروس کرونا را نداریم


ارشیف؛ د افغان جاپان روغتون
ارشیف؛ د افغان جاپان روغتون

در حالی‌که اومیکرون نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا یک‌بار دیگر دامن‌گیر شدید کشورهای جهان شده و سازمان صحی جهان از تمام کشورها خواسته تا برای مقابله با این نوع ویروس کرونا تدابیر خود را داشته باشند، وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید تا هنوز دستگاه‌های تشخیص اومیکرون را در اختیار ندارد.

جاوید هژبر سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۱۳ جدی ۱۴۰۰» به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها جریان دارند تا وسایل جدید برای تشخیص این ویروس در افغانستان فراهم شود و این نهاد از سازمان صحی جهان تقاضا کرده تا وسایل تشخیص این ویروس را در اختیار افغانستان قرار دهد.

آقای هژبر می‌افزاید: "برای تشخیص کرونا در حدود ۴۰ هزار کیت تشخیصیه در اختیار خود داریم، اما به‌خاطر تشخیص جینوتایپ نوع «اومیکرون» ویروس کرونا ما نیاز به ماشین‌های پیشرفته داریم. در تماس‌های اخیر که با «دبلیو اېچ او» صورت گرفته ما تقاضا کردیم که این ماشینری را در اختیار ما قرار بدهند و آن‌ها هم وعده کردند و ان‌شاءالله تا اخیر ماه جنوری این ماشینری در اختیار ما قرار خواهد گرفت."

این در حالی‌ست که وزارت صحت عامه طالبان از مرگ‌ومیر ۵ تن در ۲۴ ساعت گذشته به اثر 'کووید-۱۹' در کشور خبر داده‌است.

مسئولان این وزارت می‌گویند که از ۸۹۲ مورد آزمایش انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ مورد آن مثبت بوده‌است.

په کابل کې افغان جاپان روغتون د کوویډ-۱۹ د درملنې تر ټولو لوی مرکز دی
په کابل کې افغان جاپان روغتون د کوویډ-۱۹ د درملنې تر ټولو لوی مرکز دی

سخنگوی این وزارت گفت که رقم مبتلایان از ماه اسد تا عقرب سیر نزولی داشته، اما این رقم در ماه‌های اخیر اندکی افزایش یافته است، اما تا هنوز روشن نیست که در این میان "مبتلایان به نوع اومیکرون" وجود دارند یا نه؟

اومیکرون برای نخستین بار در کشورهای افریقا ثبت شد و اکنون به سرعت در جهان در حال گسترش است.

نگرانی‌هایی وجود دارند که ممکن این ویروس به افغانستان برسد و سبب مرگ‌ومیر مردم در این کشور شود، اما وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید تلاش‌ها برای مهار این ویروس در کشور ادامه دارند.

در همین‌حال مسئولان شفاخانه افغان-جاپان، یکی از مراکز بزرگ تداوی بیماران 'کووید-۱۹' در کابل می‌گویند که اکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ بیمار این ویروس برای درمان به این شفاخانه می‌آیند.

زلمی رشتین رئیس شفاخانۀ افغان-جاپان از تهدید احتمالی اومیکرون، جهش تازۀ ویروس کرونا، در کشور نگران است.

آقای رشتین به رادیو آزادی گفت: "تا حال نوع جدید اومیکرون در شفاخانه ما تشخیص نشده‌است و ما امکانات را در بخش تشخیص در شفاخانه در اختیار نداریم."

آرشیف، یکی از لابراتوارهای شفاخانه افغان-جاپان
آرشیف، یکی از لابراتوارهای شفاخانه افغان-جاپان

با این حال مسئولان وزارت صحت حکومت طالبان می‌گویند تا کنون در مجموع هفت میلیون و چهار صد هزار تن در کشور واکسین ضد کرونا شده‌اند که از این میان دو میلیون و هفت صد هزار تن آنان پس از حاکمیت طالبان واکسین شده‌اند.

اما بر اساس معلومات تازۀ سازمان صحی جهان تا هفتۀ پیش، بیشتر از چهار میلیون و شش صد هزار تن در افغانستان واکسین شده‌اند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه طالبان، تا کنون ۳،۵ میلیون دوز واکسین از سوی کشورهای مختلف به شمول امریکا به افغانستان کمک شده‌است.

این وزارت از مردم می‌خواهد که برای جلوگیری از دچار شدن به ویروس کرونا افزون بر رعایت موارد صحی برای گرفتن واکسین کرونا بشتابند.

XS
SM
MD
LG