لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

دیده‌بان حقوق بشر خواهان ادامه گفتگو ها در مورد سیستم بانکی افغانستان است


تصویر آرشیف: د افغانستان بانک که اکنون در کنترول طالبان قرار دارد
تصویر آرشیف: د افغانستان بانک که اکنون در کنترول طالبان قرار دارد

دیدبان حقوق بشر روی ادامۀ گفتگو ها بین امریکا و طالبان در بارۀ سیستم بانکی افغانستان تاکید کرده است.

این نهاد در اعلامیه ای روز پنجشنبه گفت که بدون کاهش محدودیتهای بانکی از سوی ایالات متحده و سایر کشورها، بحران بشری در افغانستان به گونۀ موثر مهار شده نمی تواند.

ایالات متحده ، سایر کشور ها و گروه بانک جهانی اعتبارنامۀ بانک مرکزی افغانستان را پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر این کشور در آگست پارسال لغو کردند.

گفتگو های اخیر بین امریکا و طالبان این امیدواری را به میان آورده بود که امریکا به تدریج محدودیت ها بر سیستم بانکی افغانستان را دُور خواهد کرد اما اکنون پیشبینی می شود که کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکا در کابل به این گفتگو ها آسیب خواهد رساند.

فرشته عباسی
فرشته عباسی

دیدبان حقوق بشر اما گفته که این رویداد نباید گفتگوها میان امریکا و طالبان را در راستای اجازه یافتن افغانهای عادی برای فعالیتهای تجاری مشروع، منحرف کند.

در این حال ، فرشته عباسی یک پژوهشگر این نهاد در بارۀ یافته های دیدبان حقوق بشر در مورد تاثیر بحران اقتصادی بر زندگی مردم در افغانستان به رادیو آزادی چنین گفت:

دید‌ه بان حقوق بشر: با تعدادی از افغانهای نیز صحبت شده است که در ۴۸ ساعت هیچ چیزی نخورده اند

" یافته های گزارش ما نشان می دهد که گرسنگی در افغانستان رو به گسترش است، به این معنی که برای مردم هر روز سخت تر می شود که غذا برای خوردن پیدا کنند.ما در یازدۀ ماه گذشته همرای کسانی صحبت کردیم که گفته اند در ۴۸ ساعت هیچ چیزی نخورده اند ، همچنان با افغان هایی صحبت کردیم که اطفال خود را به خاطر سوء تغدیۀ حاد از دست دادند و یا اینکه اعضای خانوادۀ خود را به دلیل کمبود دوا از دست دادند.»

در اعلامیۀ دیدبان حقوق بشر به نقل از جان سیفتُن، مدیر بخش دادخواهی آسیا در این نهاد گفته شده که بحران رو به گسترش گرسنگی و صحت در افغانستان یک موضوع فوری است که از بحران بانکی منشا گرفته است.

او افزوده است که صرف نظر از وضعیت یا اعتبار طالبان نزد دولت های خارجی، محدودیت های اقتصادی بین المللی، افغانستان را به سوی فاجعه سوق می دهد و به مردم این کشور آسیب می رساند.

XS
SM
MD
LG