لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

طالبان زنان را از کمیسیون رسیده گی به تخطی های رسانه های حذف کرده اند


تصویر آرشیف: برخی از رسانه های تصویری افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از رسانه های تصویری افغانستان

حذف زنان از کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه‌ای از سوی حکومت طالبان یک بار دیگر با انتقادها روبرو شد.

شماری از خبرنگاران و مسوولان نهادهای پشتیبان رسانه‌ها در گفتگو با رادیو آزادی از این رویکرد حکومت طالبان ابراز نگرانی کردند.

یک تن از خبرنگاران زن که نمی‌خواهد نظر به آنچه چالش‌های امنیتی می‌خواند از او در این گزارش نام گرفته شود می‌گوید افزایش وضع محدودیت‌ها بر خبرنگاران زن، زنگ هشدار حذف کامل آنان از عرصه خبرنگاری را به صدا درآورده است.

او به رادیو آزادی گفت:" حذف نماینده بانوان از کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای نگرانی ما به عنوان بانوان خبرنگار را بیشتر کرده است چرا که افزایش محدودیت‌ها بر بانوان خبرنگار در رسانه‌ها از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، استخبارات طالبان و وزارت اطلاعات و فرهنگ، سبب خواهد شد که زنان بگونه کامل از صحنه رسانه‌ها حذف و خانه نشین شوند".

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان
رینا امیری نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان

با این حال رینا امیری نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان در حساب تویتری خود نوشته که کارزار طالبان در برابر زنان بدون وقفه جریان دارد.

او در این تویت‌اش نوشته که حذف زنان از کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه‌ای، به ۱۶ فرمان خاموش کردن و نقض حقوق زنان و دختران افغان افزوده است.

رینا امیری همچنان حذف زنان و دختران از اجتماع را خلاف فرهنگ افغانی خوانده نوشته که این به معنی افراط‌گرا شدن کشور است.

نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان همچنان عملکرد حکومت طالبان را از دلایل فقر، بی‌ثباتی، ناامیدی و فرار استعداد‌ها از کشور خوانده است.

کار کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه‌ای از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تا حدود یک ماه پیش متوقف بود.

کار کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه‌ای از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تا حدود یک ماه پیش متوقف بود.

این کمیسیون که در یک ماه اخیر فعالیت دوباره خود را آغاز کرده اما حکومت طالبان نماینده‌گان خبرنگاران زن در این کمیسیون را حذف کرده است.

ظریف کریمی مسوول دفتر نی "حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان" از حکومت طالبان می‌خواهد در این مورد تجدید نظر کند.

"عدم حضور خبرنگاران زن و فعالین رسانه‌ای زن به عنوان نماینده خبرنگاران زن در کمیسیون تخطی رسانه‌ها نشان دهنده حذف سیستماتیک خانم‌ها از عرصه رسانه‌ای است، از حکومت افغانستان به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ جداً تقاضا داریم تا در رابطه به اعضای کمیسیون بررسی، تخلفات و شکایات رسانه‌ای تجدید نظر نموده تا باشد که حضور زنان در عرصه کار خبرنگاری و رسانه‌ای حفظ گردد"

زنان و دختران در رسانه های افغانستان نقش فعال داشته اند و می خواهند این نقش و حضور آنان همچنان حفظ گردد
زنان و دختران در رسانه های افغانستان نقش فعال داشته اند و می خواهند این نقش و حضور آنان همچنان حفظ گردد

با این همه تلاش کردیم دیدگاه تازه حکومت طالبان را در مورد امکان تجدید نظر بمنظور حضور زنان در کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه ای را داشته باشیم اما تا زمان نشراین گزارش ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی معاون آن به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نگفتند.

حکومت طالبان درحالی نماینده‌گان خبرنگاران زن را از کمیسیون رسیده‌گی به تخطی‌های رسانه‌ای حذف کرده که اعضای کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌یی از یازده به چهارده تن افزایش یافت و اکنون در کنار نمایندگان وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف، نمایندگان استخبارات و وزارت امور داخله نیز در این کمیسیون حضور خواهند داشت.

در این کمیسیون به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای و حل مشکلات خبرنگاران می‌پردازد.

از آنجای که حکومت طالبان حضور نماینده‌گان خبرنگاران زن در این کمیسبون را حذف کرده مشخص نیست پس از این به چالش‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای زن در افغانستان زیر حاکمیت طالبان چگونه رسیده‌گی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG