لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

مرکز آموزشی « قلم و کتاب » در کابل نمایشگاه صنایع دستی زنان را برگزار کرده است


گوشه یی از نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل که از سوی مرکز آموزشی « کتاب و قلم » در کابل برگزار شده است.
گوشه یی از نمایشگاه صنایع دستی زنان در کابل که از سوی مرکز آموزشی « کتاب و قلم » در کابل برگزار شده است.

مرکز آموزشی «کتاب و قلم»٬ نمایشگاه صنایع دستی زنان را در کابل برگزار کرده است که دو روز ادامه خواهد یافت.

مسئولان این مرکز می‌گویند که هدف از برگزاری این نمایشگاه تشویق زنان و دخترانی است که در بخش‌های مختلف این مرکز آموزش دیده و تولیدات‌شان را به نمایش می‌گذارند.

شماری از شرکت کنندگان این نمایشگاه می‌گویند، ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی زنان و دختران را تشویق می‌کند تا آِینده‌شان را بسازند.

زینب محمدی، رئیس این مرکز آموزشی و برگزارکنندۀ نمایشگاه به رادیوآزادی گفت، هدف آنان تشویق زنان و دختران است تا تولیدات‌شان را به نمایش بگذارند.

"ما روزگذشته سومین دور فارغان بخش حرفه را از مرکز خود داشتیم که برای تشویق آنان و این که مدت شش ماه را با ما در بخش آموزش‌های مسلکی زحمت کشیدند، یک بازار کوچک یا نمایشگاه را برگزار کردیم تا آنان تولیداتی را که در شش ماه گذشته با خود داشته اند برای دیگران به نمایش بگذارند، خوشبختانه روزگذشته و امروز ما بسیار بازدیدکننده داشتیم."

اشتراک کننده های این نمایشگاه می گویند که باید به زنان فرصت بیشتری مساعد گردد تا آنان بتوانند استعداد و توانایی های خود را به نمایش بگذارند
اشتراک کننده های این نمایشگاه می گویند که باید به زنان فرصت بیشتری مساعد گردد تا آنان بتوانند استعداد و توانایی های خود را به نمایش بگذارند

بانو محمدی می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در شرایط امروزی نیاز جدی است و باید در این بخش با زنان همکاری شود.

زینب محمدی، رئیس مرکز آموزشی«کتاب و قلم » می‌گوید، در این نمایشگاه پنج غرفه وجود دارد که درآن تولیدات دستی زنان در بخش‌های خیاطی، دست‌دوزی و موادخوارکی به نمایش گذاشته شده است.

به گفتۀ او، در حال حاضر زنان افغان به حمایت نیاز دارند و نباید از نظر انداخته شوند.

زهرا یک تن از شرکت‌کنندگان این نمایشگاه که دانش‌آموز مرکز آموزشی «کتاب و قلم » هم است می‌گوید، دسترسی دختران به تمام حقوق‌٬ حق‌شان است و باید زمینۀ آن فراهم شود.

یکی از بازدید کننده ها: این برای دختران افغان یک دروازۀ امید است تا تجارب و چیزی را که آموزش دیده اند به نمایش بگذارند

او که دانش‌آموزش صنف نهم مکتب هم است، به رادیوآزادی گفت:

"با آمدن حکومت طالبان دروازه‌های مکتب به روی دختران بسته شد، داکتر زینب محمدی خیر ببیند که این مرکز را ایجاد کرد، این برای دختران افغان یک دروازۀ امید است تا تجارب و چیزی را که آموزش دیده اند به نمایش بگذارند."

عایشه گل، بازدیدکنندۀ این نمایشگاه می‌گوید:

"من خبرشدم که این جا نمایشگاه برگزار شده است، من هم آمدم که یک چیزی بخرم، برخی چیزها را هم خریدم، کالا و همچنان مواد خوراکی را خریداری کردم."

مرکز آموزشی «کتاب و قلم» چهارده ماه قبل از سوی یک تعداد زنان در کابل ایجاد شد که هدف آن در کنار آموزش برای دختران بازمانده از مکتب، آموزش برخی حرفه‌ها به زنان است.

این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که با حاکمیت دوبارۀ حکومت طالبان در افغانستان، دروازه‌های مکتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد، تعدای زیاد زنان که قبلا در ادارات دولتی وظیفه داشتند برکنار شده ومحدودیت‌های دیگری بر آنان وضع شد.

این وضع محدودیت‌ها بالای زنان و دختران در افغانستان واکنش‌های گسترده را به سطح ملی و بین‌المللی به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG