لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

روزنامه ایندپندنت: کودکان در افغانستان از دسترسی به کمک های بشری محروم مانده اند


تعدادی از کودکان فقیر در کابل که سرگرم جمعآوری غذا و برخی اشیا از انبار کثافات اند.
تعدادی از کودکان فقیر در کابل که سرگرم جمعآوری غذا و برخی اشیا از انبار کثافات اند.

روزنامۀ ایندپندنت

  • روزنامۀ ایندپندنت چاپ بریتانیا نوشته است که وضع محدودیت ها از سوی طالبان بر کار زنان در سازمان های غیردولتی در افغانستان مشکلاتی را در برابر روند کمک رسانی بشری ایجاد کرده است.

روزنامه می نویسد، این محدودیت ها به آن معنی است که زنان و کودکان افغان از کمک های نجات بخش بی بهره می شوند، در وضعیتی که به نوشتۀ روزنامه، بحران گرسنگی در افغانستان به گونۀ چشمگیر افزایش یافته است.

حکومت سرپرست طالبان در ماه دسمبر نخست تحصیل دانشجویان دختر را تعطیل کرد و سپس مانع کار زنان در اداره های غیردولتی شد.

به نوشتۀ ایندپندنت، برخی زنان می گویند که از کمک های انسان دوستانه بی بهره شده اند، زیرا کارمندان زن سازمان های غیردولتی این کمک ها را توزیع می کردند.

روزنامه می نویسد، در برخی موارد، اگر زنان محرم نداشته باشند، کمک به دست آورده نمی توانند.

روزنامه به نقل از دیوید رایت، مسئول عملیاتی سازمان نجات کودکان نوشته است که نظیر بحران بشری کنونی در افغانستان پیش از این دیده نشده است.

در ادامه به نقل از رایت آمده است که در افغانستان نزدیک به ۲۰ میلیون کودک و افراد بالغ با گرسنگی شدید رو به رو استند و برخی از خانواده ها تنها با نان خشک و آب شب و روز را سپری می کنند.

سازمان ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۳ شمار افراد نیازمند به کمک های بشردوستانه در افغانستان به ۲۸ میلیون و ۳ صد هزار تن می رسد.

روزنامۀ واشنگتن پُست

  • روزنامۀ واشنگتن پُست نوشته است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، طالبان کمپاینی را آغاز کرده اند که هدفش اصول شرعی به تعبیر و تفسیر خودشان را جایگزین قوانین و مقررات مدنی افغانستان کنند.

به نوشتۀ روزنامه، شمار زیادی از مردم عقب میله های زندان های طالبان اند، طالبان، زنان و دختران را از حقوق اساسی مدنی شان محروم کرده اند و مدعی استند که افغان ها در حاکمیت شان مصئون اند.

در ادامه به وضع محدودیت های طالبان بر زنان، رسانه ها و موسیقی در افغانستان نیز اشاره شده و آمده است که طالبان از رسانه ها برای تبلیغات خود استفاده می کنند.

روزنامه نوشته است، مولوی احمد شاه فدایی، یک ملا امام در قندهار که با طالبان روابط دارد، به این باور است که قانون اساسی نظام جمهوری افغانستان به نفع مردم نبوده است.

در ادامه می خوانیم، که قاضیان طالبان پس از ورود به محاکم کتاب هایی را که در آن قوانین حکومت پیشین تشریح شده بود، سوزاندند یا هم در الماری ها قفل کردند.

روزنامه می نویسد که حکومت طالبان تا هنوز قوانین اش را معرفی نکرده و خلای قانونی در افغانستان مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

به نوشتۀ واشنگتن پُست، رهبران طالبان که نظرات و دیدگاه های متفاوت دارند، بسیاری از تصامیم را مطابق سلیقۀ خود شان اتخاذ می کنند.

XS
SM
MD
LG