لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

آماده‌گی ها برای جشن نوروز؛ مردم: وضعیت اقتصادی٬ هیجان تجلیل از نوروز را گرفته است


تصویر آرشیف: جشن نوروز در افغانستان
تصویر آرشیف: جشن نوروز در افغانستان

به نظر می‌رسد که شهروندان افغانستان امسال آمادگی چندانی برای چیدن سفرهٔ هفت‌سین و تهیۀ هفت‌میوه برای نوروز ندارند.

آن‌ها می‌گویند، بحران اقتصادی و محدودیت‌های حکومت طالبان سبب شده تا روحیه و هیجان سال‌های قبل را برای نوروز نداشته باشند.

فرشته یک تن از باشندگان شهر کابل می‌گوید، سال‌های گذشته زنان و دختران با خانواده‌هایشان برای بزرگداشت از نوروز به پارک‌های تفریحی و تپه‌های سرسبز می‌رفتند، اما به گفتۀ او اخیراً زنان حتی اجازۀ نفس کشیدن را نیز ندارند.

او به رادیو آزادی گفت:

"امسال ما سال نو را تجلیل نمی‌کنیم بنا بر مشکلاتی که وجود دارد، مشکلاتی که در برابر زنان وجود دارد، زنان را اجازه نمی‌دهند که به پارک‌های تفریحی بروند، حتی سیاحت را اجازه ندارند، بنا بر این ما امسال سال نو را تجلیل نمی‌کنیم."

فقر و بی‌کاری مشکل دیگری است که حال و هوای بزرگ‌داشت از نوروز را از مردم گرفته است.

در سال های قبل از حاکمیت طالبان در افغانستان مردم در روز نو روز به تفریحگاه ها می رفتند و خانواده ها یکجا جشن می گرفتند
در سال های قبل از حاکمیت طالبان در افغانستان مردم در روز نو روز به تفریحگاه ها می رفتند و خانواده ها یکجا جشن می گرفتند

سپوژمی باشندۀ ولایت ننگرهار است.

او به رادیو آزادی می‌گوید، سال‌های گذشته آمادگی‌های زیادی برای آمدن نوروز از جمله تهیهٔ هفت میوه و پختن سمنک می‌گرفتند، اما به علت مشکلات اقتصای امسال آمادگی چندانی ندارند.

"مردم نمی‌توانند که مثل سابق از بعضی از روز‌های خوشی مثل نوروز تجلیل کنند، از زمانی که حکومت جدید به کار شروع کرد، بسیاری از فامیل‌ها بی‌کار شدند و وضعیت خوبی ندارند تا بتوانیم از این روز به خوبی تجلیل کنیم و بعضی از غذا‌های مخصوص سال نو مثل سمنک و هفت میوه را خریداری و این غذا‌ها را تهیه کنند."

مسعود : من نامزد هستم به خاطر مشکلاتی که دارم نمیتوانم به نامزدم نوروزی ببرم

گوشهٔ دیگری از آمادگی‌های نوروز، بردن نوروزی از سوی خانواده‌ها برای عروس آیندهٔ شان است که بی پولی دست برخی خانواده‌ها را از این کار نیز کوتاه کرده است.

مسعود، یکی از باشندگان کابل که یک سال می‌شود نامزد است، به رادیو آزادی می‌گوید:

"هر سال نوروز طبق فرهنگ مردم تجلیل می‌شد، اما از ترس طالبان از تجلیل آن محروم هستیم، همچنان خودم شخصاً نامزد هستم و به خاطر مشکلات اقتصادی هم که دارم نمی‌توانم برای نامزدم نوروزی ببرم یا عیدی ببرم، خداوند خودش رحم کند وضعیت مردم خوب نیست."

فروشندگان در بازار‌ها نیز از کم‌ رنگ بودن کارشان شکایت دارند.

بسیاری از مردم می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند برای نوروز میوه های خشک را که از عنعنات دیرین این کشور است تهیه کنند.
بسیاری از مردم می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند برای نوروز میوه های خشک را که از عنعنات دیرین این کشور است تهیه کنند.

نبی، یکی از فروشندگان میوهٔ خشک در بازار مندوی کابل به رادیو آزادی می‌گوید، سال روان سطح فروشات‌اش کمتر شده است.

"نظر به بازار‌های میوهٔ سال نو یا میوهٔ‌ خشک نوروزی، امسال بازار‌های ما کمرنگ شده، مردم اقتصاد‌شان ضعیف شده، کم پولی است، یک‌زره گک بازار‌های ما کمرنگ شده از وقتی که همی حکومت تغییر کرده و بیشتر مردم خارج رفته."

این دومین نوروز زیر حاکمیت طالبان در افغانستان است، هرچند ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد بزرگداشت از نوروز در سال پیش‌رو پاسخ نداد، اما در نوروز گذشته عبدالاحد عماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به خبرگزاری رویترز گفته بود که آن‌ها نوروز را رسماً برگزار نمی‌کنند، اما اگر مردم جشن نو روز برگزار می کنند٬ ممانعتی از سوی طالبان ایجاد نمیشود.

سازمان ملل متحد ۲۱ مارچ را روز جهانی بزر‌گذاشت از نوروز نام‌گذاری کرده است و مردم افغانستان هر سال اول حمل، نوروز را جشن می‌گیرند و در این روز، سفرهٔ هفت سین آماده می‌کنند، سمنک می‌پزند و از مهمانان با هفت میوه پذیرایی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG