لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

کمیته مدافعان حقوق بشر: شکنجه، تهدید و بازداشت در افغانستان در حال افزایش است


آرشیف
آرشیف

کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان از جامعهٔ جهانی به ویژه سازمان ملل متحد می‌خواهد تا فشار بر طالبان را افزایش دهند، تا از بازداشت و شکنجهٔ مدافعان حقوق بشری دست بردارند.

این کمیته ناوقت روز چهارشنبه با نشر یک اعلامیه طالبان را متهم کرده که با وارد کردن فشار بر مدافعان حقوق بشر، از آخرین ضربات‌شان بر جامعهٔ با شعور افغانستان استفاده می‌کنند.

در این اعلامیه با اشاره به بازداشت رسول عبدی و مطیع‌الله ویسا فعالان حقوق بشری و آموزش و ناپدید شدن عالیه عزیزی، نرگس سادات و الهه دلاورزی نوشته است، بازداشت، شکنجه و تهدید مدافعان حقوق بشر در افغانستان با گذشت هر روز در حال افزایش است.

رسول عبدی پارسی استاد پیشین پوهنتون هرات بود که به‌گفتهٔ اعضای خانواده‌اش به تاریخ هشت حمل سال روان از سوی طالبان بازداشت شده و تا اکنون ناپدید است.

اما طالبان در مورد این ادعا تا اکنون چیزی نگفته اند.

مطیع‌الله ویسا رئیس اتحادیهٔ راه قلم و فعال آموزش بود که چهار روز پیش از سوی طالبان بازداشت شد و بازداشت وی واکنش‌های گستردهٔ را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت.

هرچند ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز گذشته به رادیو آزادی گفت که آقای ویسا، به‌خاطر رویکرد‌های غیر قانونی و ضد نظام بازداشت شده، اما عطاالله ویسا برادر مطیع‌الله ویسا، به تازگی ناوقت چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی این اتهام را رد کرده‌است.

او می‌گوید: "ما هیچ حرکت پنهانی را انجام ندادیم، ما نه گروه سیاسی هستیم و نه گروه مسلح، این حق اسلامی و انسانی جامعه است و ما این فریضه را ادا کردیم، در آینده هم ادا خواهیم کرد، زیرا مردم ما امروز از حقوق اساسی‌شان به ویژه از حق تحصیل محروم هستند، اگر خواستن حق و تحصیل کار مشکوک باشد پس جهان بگوید."

او می‌خواهد تا مطیع‌الله ویسا هر چه زودتر رها شود.

عالیه عزیزی، در جمهوری مخلوع افغانستان رئیس زندان زنان هرات بود که در ماه اپریل سال گذشتهٔ میلادی خانواده‌اش ادعا کردند که او از سوی طالبان ناپدید شده است.

نرگس سادات فعال حقوق زن که نزدیک به یک ماه پیش از سوی طالبان در کابل دستگیر شد و الهه دلاورزی که ادعا می‌کرد سعید خوستی سخنگوی پیشین وزارت داخلهٔ حکومت طالبان به گونه جبری با او نکاح کرده بود، پس از طلاق خانواده‌اش ادعا کردند که او اکنون در بند ادارهٔ استخبارات طالبان است.

اما طالبان در مورد این ادعاها چیزی نگفته اند.

کمیتهٔ مدافعان حقوق بشر افغانستان می‌گوید، "سازمان ملل متحد، نهاد‌های جهانی به ویژه کشورهای دخیل در افغانستان مسئولیت‌شان را در برابر حقوق بشری، حقوق اساسی بشر، رویهٔ نادرست، تهدید، آزار و اذیت و بازداشت‌ها که خلاف قوانین بشری و شرعی است ادا کنند، همین‌گونه موقف‌شان را در برابر کشتار صحرایی و حذف تدریجی زنان از تمام ساحات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مشخص و این اصول را برای هر نوع تعامل با طالبان خط سرخ‌شان قرار دهند".

در اعلامیه ادعا شده که طالبان با ترساندن مدافعان حقوق بشر خلاف تمام معیارهای بشری عمل می‌کنند و به گونهٔ آشکار تمام کنوانسیون‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد را نقض می‌کنند.

در اعلامیه‌ای کمیتهٔ فعالان حقوق بشر آمده است، ادامهٔ وضعیت کنونی و خاموشی جهان و نگرانی به خاطر فعالان حقوق بشری و ادامهٔ این پدیده قابل پذیرش مدافعان حقوق بشری نیست.

رادیو آزادی سعی کرد در مورد این اعلامیه و ادعاهای کمیته مدافعان حقوق بشر دیدگاه حکومت طالبان را نیز بگیرد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این حکومت‌ تا زمان نشر گزارش به پرسش‌ها پاسخ نداد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG