لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

منیزه کاکر: بیشتر افغان‌های بازداشت شده در پاکستان اسناد قانونی دارند


شماری از افغان های که از زندان مرکزی کراچی آزاد شده اند.
شماری از افغان های که از زندان مرکزی کراچی آزاد شده اند.

پس از رهایی بیش از ۵۰ افغان از زندان‌های پاکستان، منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در ایالت سند پاکستان می‌گوید، بیشتر کسانی که از سوی پولیس این ایالت بازداشت شده اند، سند قانونی دارند.

سمیرا پرتو یک پناهجوی افغان در پاکستان می‌گوید که شوهرش در جریان ماه رمضان با شوهر خواهرش و برادرش از سوی پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شدند.

به گفتۀ او، شوهر بیمارش از ۲۵ روز بدینسو در زندان لاندی در شهر کراچی پاکستان به سر می‌برد:
"شوهرم مریض است، یک دانه در شانه‌اش بود به گفتۀ داکتر سرطان است و ما آن را عملیات کردیم. وقتی برای چک به داکتر می‌رفت بازداشت شد. تاریخ ۲۸ اپریل محکمه‌اش بود و دیدم که کوک‌های زخم‌هایش عفونت کرده است و وضعیتش خراب است."

سمیرا می‌گوید که از ۱۸ ماه بدینسو با وضعیت بد اقتصادی که دارند در پاکستان زندگی می‌کنند و به تازگی توانسته بودند توکن را برای کارت مهاجرت سازمان ملل متحد دریافت کنند.

در همین حال عزیز گل، مادر یک کارمند امنیت ملی نظام پیشین جمهوری به رادیو آزادی می‌گوید که پسرش از ۱۰ ماه بدینسو در زندان راولپندی پنحاب در اسلام آباد پاکستان به سر می‌برد.

او می‌گوید که هیچ احوال از پسرش ندارد و آخرین خبری که برایش رسیده، این است که پسرش می‌خواسته در زندان اعتصاب غذایی کند:
"چند بار در زندان به او حمله شده است. یک ماه پیش برایم تماس گرفت. اما بعد از آن اطلاع ندارند که پسرم چه رقم است چه رقم نیست. به کجا است؟ اعتصاب غذایی خود را شکستانده است یا خیر؟"

حکومت پاکستان به تازگی در بارۀ این ادعاها چیزی نگفته، اما در پایان سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که با اتباع خارجی که سند اقامت قانونی پاکستان را ندارند، برخورد جدی و قانونی خواهد کرد.

این در حالیست که به تازگی ۵۶ افغان روز شنبه از زندان‌های پاکستان رها شدند.

منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در ایالت سند پاکستان به رادیو آزادی گفت، هرچند افراد آزاد شده اسناد قانونی نداشتند، اما بیشتر افغان‌هایی که از سوی پولیس پاکستان زندانی شده اند، سند قانونی نیز دارند:
"در حال حاضر هم بیش از ۶۰ تن در زندان‌های سند پاکستان زندانی هستند. قابل یادآوری است که زندانی شدن افغانان ادامه دارد و بیشتر کسانی که بازداشت شدند، اسناد قانونی از جمله ویزا، اسناد یا پی یو آر کارت یا‌ ای تی سی کارت داشتند. بازداشت افغان‌ها که اسناد قانونی دارند خلاف قانون است که اکثریت این کار در کراچی صورت می‌گیرد."

به گفته بانو کاکر، افغان‌ها در زندان‌های پاکستان در وضعیت بدی به سر می‌برند و به خدمات درمانی و حتی مکان بودباش مناسب دسترسی ندارند.

قنسولگری افغانستان در شهر کراچی که تحت کنترل طالبان است می‌گوید، این افغانان به تلاش این قنسولگری آزاد شده اند.

سید عبدالجباری تخاری، سرپرست این قنسولگری به روز شنبه در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده گفته که تا کنون ۲ هزار و ۲۲۰ افغان از زندان‌های مختلف شهر کراچی آزاد شده و به افغانستان فرستاده شده اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان روند مهاجرت افغان‌ها به پاکستان افزایش یافته است.

بیشتر آنان بخاطر طی مراحل کارهای پروندۀ پناهندگی‌شان در کشورهای دیگر به پاکستان می‌روند، برخی دیگر هم بخاطر درمان و یا هم زندگی و کار به این کشور می‌روند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG