لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

پرواز از حریم فضایی افغانستان؛ طیاره های ملکی امریکا از ارتفاع ۳۲ هزار فُت عبور میکنند


 میدان هوایی بین المللی کابل
میدان هوایی بین المللی کابل

اداره فدرال هوایی ملکی امریکا (FAA) در ۲۵ ماه جولای امسال، تصمیم گرفت که برای رفت و آمد طیاره ها در ارتفاع بلند، از حریم هوایی افغانستان اجازه داده شود.

اکنون این اداره برای استفاده طیاره ها از حریم هوایی افغانستان، برخی مقررات تازه را اعلام کرده است.

این مقررات بر اساس ارزیابی و تحلیل های اتحادیه بین المللی ترانسپورت هوایی (ICAO) و سازمان همکاری هوانوردی ملکی (IATA) تطبیق و عملی می شود.

اداره هوانوردی ملکی امریکا، به طیاره هایش اجازه داده که در ارتفاع ۳۲ هزار فُت از حریم هوایی افغانستان رفت و آمد کنند، به این معنا که راکتی به آن رسیده نتواند.

سی اچ اوییشن (CH – Aviation) به روز یکشنبه(۶ اگست) گزارش داد که به گفته اداره هوانوری ملکی امریکا، اکنون رفت و آمد طیاره های غیرنظامی از فضای افغانستان ممکن است زیرا به باورش، طالبان برخی مقررات را به اجرا گذاشته اند و حریم هوایی افغانستان برای پرواز های مسافربری در ارتفاع ۳۲ هزار فُت، اکنون مصئون شده است.

رادار های میدان هوایی کابل که عبور طیاره ها را از فضا ثبت می کند
رادار های میدان هوایی کابل که عبور طیاره ها را از فضا ثبت می کند

به صورت عادی و نورمال، طیاره ها از سطح بحر، میان ۲۸ هزار تا ۳۱ هزار فُت ارتفاع می گیرند.

بر اساس گزارش تازه، رفت و آمد طیاره ها از فضای افغانستان، پرواز های شرکت های هوایی امریکایی، اروپایی و سایر کشور ها را به مناطق مختلف جهان آسانتر می سازد زیرا از یکسو مسیر سفر آنها کاهش می یابد، از جانب دیگر مصرف نفت کمتر می شود و در عین حال، حق العبوری از هر پرواز برای افغانستان پرداخته می شود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می گوید، افغانستان از هر پروازی که از حریم هوایی اینکشور رفت و آمد می کند، ۷۰۰ دالر حق العبور می گیرد.

به دنبال حاکمیت دو باره طالبان در اگست سال ۲۰۲۱، بسیاری از شرکت های هوایی بین المللی، مسیر سفر شانرا از حریم هوایی افغانستان تغییر دادند و برخی از شرکت های هوایی، پرواز های شان به افغانستان را متوقف کردند.

در حال حاضر تنها شرکت های هوایی آریانا و کام ایر، میان کابل و پانزده میدان هوایی خارجی پرواز دارند و به انتقال مسافران مشغول اند.

XS
SM
MD
LG