لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

سفیر ایران در کابل: متخصصان ما دریافته اند که سطح آب دریای هلمند پایین است


تصویر آرشیف:‌ دریای هلمند و مناطق خشکسالی زده اطراف آن
تصویر آرشیف:‌ دریای هلمند و مناطق خشکسالی زده اطراف آن

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در کابل، یک هفته پس از سفر هیئت ایرانی به محل "دستگاه آبسنج دهرواد" برای تعیین سطح آب دریای هلمند، می‌گوید، آنها دریافته اند که سطح آب دریای هلمند پائین است.

حسن کاظمی قمی، روز گذشته در صفحۀ "X" یا توییتر سابق خود نوشت: "بر اساس مشاهدات کارشناسان اعزامی که دستگاه دهراود را مشاهده و اندازه گیری کردند، میزان جریان آب در ماه اسد سال ۱۴۰۲ کمتر از میزان ماهانه یک سال آبی نرمال گزارش شده است."

سرپرست سفارت ایران در افغانستان سفر هیئت ایرانی به دستگاه آبسنج دهراود و مجوز سنجش سطح آب را نشانۀ مثبت برای حسن همجواری و تعامل میان افغانستان و ایران خوانده است.

با این حال کاظمی قمی همواره بر تعیین سطح آب دریای هلمند و رهاسازی آب به ایران بر اساس معاهدۀ ۱۳۵۱ تأکید داشته است.

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان
حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان

هفتۀ گذشته وزارت خارجۀ حکومت طالبان در بیانیه‌ای سفر یک هیئت ایرانی به محل دستگاه آبسنج دهراود را تأیید کرد و افزود، این هیئت دانسته اند که افغانستان به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

پس از سال ۱۳۵۱ که افغانستان و ایران در مورد آب دریای هلمند به توافق رسیدند، برای اولین بار بود که یک هیئت ایرانی اجازۀ انجام چنین نظارتی را از سوی طالبان پیدا کرد.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۶۱ معاهده‌ای را در بارۀ آب هلمند امضا کردند که بر اساس آن سالانه و در سال آبی نرمال، ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از دریای هلمند در اختیار ایران قرار می‌گیرد، اما اخیراً مقام‌های ایران از جمله رئیس‌جمهور این کشور انتقاد کرده‌اند که این مقدار آب به ایران داده نمی‌شود.

حکومت طالبان در پاسخ گفت که آب دریای هلمند کاهش یافته و در بند کمال خان آب کافی برای رسیدن به ایران وجود ندارد.

گفتنی است که مردم در داخل افغانستان به دلیل خشکسالی مجبور به ترک خانه‌های خود و کوچ به جاهای دیگر شده اند.

تیم نجات بین‌المللی امسال از افغانستان به عنوان سومین کشور در جهان یاد کرد که به دلیل تغییرات اقلیمی متحمل آسیب‌های زیادی شده و به ویژه از خشکسالی مداوم آسیب دیده است.

XS
SM
MD
LG