لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

روزا اوتونبایوا : یک میلیون تن از زنان و کودکان در افغانستان به مواد مخدر معتاد اند


تعدادی از زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت جوزجان
تعدادی از زنان معتاد به مواد مخدر در ولایت جوزجان

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا (یوناما) می‌گوید که از حدود ۴۰ میلیون نفر در افغانستان، بین پنج تا هشت میلیون‌شان از اعتیاد به مواد مخدر در این کشور رنج می‌برند.

خانم اوتونبایوا روز پنجشنبه در مصاحبه با بخش خبر سازمان ملل متحد می‌افزاید که یک میلیون نفر از این افراد زنان و کودکان هستند.

رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا (یوناما) فقر و عدم دسترسی به دوا را از عوامل اعتیاد به مواد مخدر افغان‌ها می‌خواند.

روزا اوتونبایوا می‌گوید که بسیاری از قالین‌بافان زن بخاطری‌که این کار بسیار یک‌نواخت و خسته کننده است و برای این‌که نخوابند، برای ادامه کار به مواد مخدر متوسل و معتاد می‌شوند. او همچنان می‌افزاید که مردان نیز از تریاک به‌عنوان محرک استفاده می‌کنند تا به‌گفته او بدن بتواند یک روز کاری طولانی را تحمل کند و این‌گونه آن‌ها به تدریج به مواد مخدر معتاد می‌شوند.

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان
روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان

به‌گفته نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، کمبود دوا دلیل دیگر استفاده از مواد مخدر به خصوص تریاک بخاطر درمان به گونه سنتی است که بعداً تبدیل به اعتیاد می‌شود.

در همین حال خانواده شماری از افراد معتاد به مواد مخدر دلیل اعتیاد آنان را فقر عنوان می‌کنند، اما تأکید می‌کنند که اعتیاد آن‌ها نه‌تنها نتوانسته مرحم فقر و ناداری آنان شود، بلکه زمینه خشونت‌های خانواده‌گی را هم رقم زده است.

مریم باشنده کابل می‌گوید پدرش ۱۳ سال است که شیشه و تریاک استفاده می‌کند:

"چیزی‌که باعث شد پدر جانم به این عمل دچار شود فقر و تنگدستی بود که حالا هم در وضعیت بدی به سر می‌بریم، تداوی‌اش را نکردیم چون توان‌اش را نداشتیم، چندان وضعیت خوبی ندارند چون رنج می‌برند طرف وضعیت خود و شرایط زنده‌گی که می‌بینند."

حسن دیگر باشنده کابل هم می‌گوید که پدرش بیشتر از ۲۰ سال است در دام اعتیاد مواد مخدر افتاده است:

"در جوانی همسال‌اش قصه می‌کنند که ایران که رفت، از ایران کم کم دگه از تریاک، پودر و شیشه و تا فعلاً مبتلا است، آدم عملی هیچ وقت وضعیت‌اش خوب نیست، همیشه در خانه جار و جنجال زیاد است."

تعدادی از افراد معتاد
تعدادی از افراد معتاد

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان بسیاری از مراکز ترک اعتیاد به دلیل قطع کمک‌های بین‌المللی مجبور شدند فعالیت‌های خود را متوقف و شماری از این مراکز هم فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند.

اکنون با دست به گریبان بودن افغانستان با بحران اقتصادی و فقر، نگرانی‌های بین‌المللی از ابتلای افراد بیشتری به اعتیاد مواد مخدر افزایش یافته است.

با این وجود به دلیل تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در شمار زیادی از ادارات دولتی و همه ادارات سکتور خصوصی به شمول دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان، کمک‌های بشری بین‌المللی هم در افغانستان کاهش یافته است.

حکومت طالبان اما این تصمیم‌اش را تا کنون تغییر نداده است.

XS
SM
MD
LG