لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان میر رحمان رحمانی را به « دزدی » متهم کرد


میر رحمان رحمانی رئیس اسبق ولسی جرگه افغانستان
میر رحمان رحمانی رئیس اسبق ولسی جرگه افغانستان

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان می گوید که میر رحمان رحمانی٬ رئیس ولسی جرگۀ سابق افغانستان، میلیونها دالر را "دزدیده" است.

کرن دکر شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ برای افغانستان که از شهر دوحه پایتخت قطر فعالیت میکند، در واکنش به تحریمهای امریکا بر میر رحمان رحمانی گفته که این افراد با تقلب و اختلاس گسترده، ایالات متحده و افغانستان را غارت کرده اند.

خانم دکر، خلاصه ای از اتهامات علیه رحمانی ها را در شبکۀ ایکس(تویتر سابق) منتشر کرده و با اشاره به یافته های وزارت خزانه داری و اداره سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) گفته که میر رحمان رحمانی و پسرش اجمل رحمانی میلیون ها دالری را که برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده شده بود، دزدیدند.

کرن دکر شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ برای افغانستان
کرن دکر شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ برای افغانستان

وزارت خزانه داری امریکا ناوقت روز دوشنبه ۱۱ دسمبر اعلام کرد که بر رحمانی ها و ۴۴ شرکت مرتبط با آنها به دلیل دست داشتن در فساد جهانی، تحریم وضع کرده است.

براساس اعلامیه، طبق لایحه ای که به حکومت امریکا اجازه می دهد که بر مقامات دولتی سایر کشورها تحریم وضع کند، این افراد و شرکت ها در فهرست تحریم ها قرار داده شده اند.

اما یک روز پس از این اتهامات، میر رحمان رحمانی در صفحه فیس بوک خود نوشته که اتهامات امریکا علیه خود و پسرش را کاملا رد می کند. رحمانی ادعا کرده که شرکت های تفتیش خارجی و داخلی در بازرسی تجارت و قراردادهای آنها دخیل بوده اند و او آماده ارائه اسناد در همه زمینه ها، به امریکا است.

رحمانی همچنین انتقاد کرده که این اتهامات قبل از تحقیقات قضایی، منتشر شده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده می گویدکه رحمانی و پسرش از طریق شرکت های خانوادگی خود با ایجاد یک سیستم پیچیده ای از تدارکات فاسد، منجر به اختلاس میلیون ها دالر از پروژه های تمویل شده توسط ایالات متحده برای حمایت از عساکر شده و جزئیات دوسیه های فساد مالی خانواده رحمانی را منتشر کرده است.

حکومت امریکا در توضیح این اتهامات گفته که رحمانی و شرکتهای مرتبط با او در سال ۲۰۱۴ میلادی از مشارکت شرکتهای دیگر در قراردادهای تیل با امریکا جلوگیری کرده اند و تیل برای امریکا تا ۲۰۰ میلیون دالر قیمت تر تمام شده است.

علاوه بر مسائل تجارتی که رحمانی و پسرش در آن به فریب گسترده متهم شده اند، حکومت امریکا به توزیع میلیون ها دالر توسط رحمانی برای کسب ریاست ولسی جرگه افغانستان نیز اشاره کرده است.

میر رحمان رحمانی متهم شده است که برای کسب کرسی ریاست مجلس نماینده گان افغانستان میلیون ها دالر برای اعضای مجلس رشوت پرداخته است
میر رحمان رحمانی متهم شده است که برای کسب کرسی ریاست مجلس نماینده گان افغانستان میلیون ها دالر برای اعضای مجلس رشوت پرداخته است

نجیب آزاد، استاد پوهنتون ویسکانسین امریکا تحریم های وضع شده بر رحمانی ها را جدی خوانده، گفته که این امر منجر به تحقیقات در مورد سایر مقامات فاسد سابق نیز می شود:

"نه تنها تحریم بر سفر آنهاست، بلکه در سایر کشورهای که رحمان رحمانی، پسرش و یا تعدادی از سایر مقامات سابق که در بیست سال گذشته پول پیدا کرده و فعالیت اقتصادی دارند. بالای فعالیت هایشان تاثیر مستقیم کرده، متوقف می شود. در بانک های جهانی که همچو افراد سرمایه دارند، تحت فشار هایی سیستم بانکی، کودها و تحریم های ایالات متحده، این سرمایه ها، منجمد می شود."

امور اقتصادی و تجارتی میر رحمن رحمانی رئیس ولسی جرگۀ حکومت مخلوع، توسط شرکت هایی به ریاست پسرش اجمل رحمانی پیش برده می شود.

اجمل رحمانی در تجارت بین المللی از پوهنتون هولت انگلستان، ماستری گرفته است.

اجمل رحمانی در بسیاری از نشست ها و مجامع تجارتی شرکت کرده و تصاویری از دیدارها و نشست های خودرا با شماری از قوماندانان ارشد نظامی و دیپلوماتهای امریکایی در سایتها و شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG