لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

تلاش‌های تازهٔ چین و پاکستان؛ « افغانستان به یک چهارچوب سیاسی فراگیر نیاز دارد»


تصویر آرشیف: شهباز شریف صدراعظم پاکستان در سفر به چین تلاش کرده است تا موضوع افغانستان را بیشتر با مقامات چینی مورد بحث قرار بدهد.
تصویر آرشیف: شهباز شریف صدراعظم پاکستان در سفر به چین تلاش کرده است تا موضوع افغانستان را بیشتر با مقامات چینی مورد بحث قرار بدهد.

چین و پاکستان خواستار تلاش مشترک جامعهٔ جهانی برای حمایت از افغانستان در بخش‌های مختلف هستند.

هردو کشور در یک اعلامیهٔ مشترک که از سوی وزارت‌های خارجه به تاریخ هشت جون نشر شده، از جامعهٔ جهانی خواسته‌اند که حکومت طالبان را برای ایجاد یک چهارچوب سیاسی فراگیر (حکومت فراگیر) تشویق کند.

این اعلامیه در پیوند به سفر پنج‌ روزهٔ شهباز شریف، صدراعظم پاکستان به چین صادر شده است.

این سفر از ۴ جون تا ۸ جون انجام شده است.

در اعلامیه آمده است که هر دوجانب از جامعهٔ جهانی می‌خواهند که با افغانستان در حل مشکلات در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش بشردوستانه و توسعۀ اقتصادی کمک کند و حکومت طالبان را در راستای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل، تعقیب حسن همجواری و مبارزۀ قاطعانه با تروریزم تشویق کند.

پاکستان بیشتر نگران فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان است که گفته میشود از داخل افغانستان فعالیت های خود را ادامه داده است
پاکستان بیشتر نگران فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان است که گفته میشود از داخل افغانستان فعالیت های خود را ادامه داده است

اما مقام‌های حکومت طالبان بارها گفته اند که خواستار روابط خوب و تعامل با جهان اند و اجازه نمیدهند خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده شود.

در اعلامیهٔ مشترک چین و پاکستان افزوده شده که هر دو جانب توافق کردند که نقش سازنده‌ای در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعۀ پایدار و ادغام در جامعۀ بین‌المللی ایفا کنند.

چین و پاکستان درحالی از جامعهٔ جهانی خواستار ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شده‌اند که قرار است به تاریخ ۳۰م ماه جون سال روان سومین نشست در بارۀ افغانستان به میزبانی ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای که به روز شنبه در تهران با اشتراک نمایندگان کشورهای ایران، پاکستان، چین و روسیه برگزار شد، سرپرست وزارت خارجهٔ ایران نیز در آن خواستار ایجاد یک حکومت همه‌شول در افغانستان شده بود.

به اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، علی باقری کنی گفته است، هرچند برخی از گام‌های مثبت در این بخش برداشته شده‌ اند، اما به گفتهٔ او، اگر مردم از اقوام و اقشار مختلف در حکومت شریک باشند، زمینۀ ثبات و پیشرفت اقتصادی در این کشور فراهم خواهد شد.

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان هم ناوقت شنبه در پیوند به این نشست در یک کنفرانس خبری گفت:

"اگر افغانستان بخواهد برای بیرون رفت از بحران‌های که دیگران آن را ایجاد کرده اند، دنبال راه حل باشد، باید بتوانند یک حکومت از افراد صالح و اقشار مختلف را در بخش سیاست بسازد."

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان
حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان

او افزود که توصیه‌های مربوط به ایجاد یک حکومت همه‌‌شمول در افغانستان، به معنای دخالت در امور داخلی این کشور نیست، بلکه به گفتۀ او، مشورهٔ خیرخواهانه است.

کشور‌های مختلف جهان نیز پیش از این از طالبان خواسته بودند تا یک حکومت فراگیر تشکیل دهند.

در بارۀ خواست‌های تازه مطرح شده در پیوند به ایجاد یک حکومت همه‌شمول یا فراگیر در افغانستان، از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

پیش از این اما مقام‌های مختلف بلند‌پایهٔ حکومت طالبان مدعی شده‌اند که حکومت‌شان همه‌شمول است و مردم از اقوام مختلف در آن حضور دارند. اما اکثریت مقام‌های رهبری حکومت طالبان، ملا ها و مربوط به این گروه اند.

نزدیک به سه‌سال از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است.

ایجاد یک حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق بشر و اقلیت‌ها به ویژه حقوق زنان و دختران و قطع رابطه با گروه‌های هراس‌افگنی از جملهٔ شرط‌‌های مهم جامعهٔ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG