لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۵ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

افزایش تهدید سیلاب در۷ ولایت کشور درپی بالا آمدن سطح آب دریاهای کابل و هلمند


وزارت آب و انرژی طالبان هشدار داده که ۷ ولایت افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با خطر سیلاب روبرو هستند.
وزارت آب و انرژی طالبان هشدار داده که ۷ ولایت افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با خطر سیلاب روبرو هستند.

در ادامه سیلاب‌های ویرانگر چند ماه گذشته در ولایت‌های مختلف افغانستان، اکنون وزارت آب و انرژی حکومت طالبان از احتمال جاری شدن سیلاب‌های شدید در ولایت‌های کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر، پکتیا، غزنی، خوست، و پکتیکا هشدار داده است.

این وزارت طالبان به روز یکشنبه در وب‌سایت خود نوشته که این ولایت‌ها از آنجایی که در مسیر حوزه دریایی، دریای کابل و هلمند قرار دارند، به تاریخ‌های دوازده و سیزده ماه سنبله یعنی به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفتۀ جاری با خطر سیلاب روبرو هستند.

در ادامه آمده که سطح آب دریای کابل و هلمند به دلیل بارندگی‌ها افزایش یافته است.

وزارت آب و انرژی حکومت طالبان به اتخاذ تدابیر ویژه احتیاطی در این خصوص اشاره نکرده و فقط از مردم خواسته تا برای حفاظتشان به دریاها در این ساحات نزدیک نشوند.

اما برخی از باشندگان ولایت‌های حوزه دریایی کابل و هلمند به رادیو آزادی می‌گویند که نگران جاری شدن سیلاب‌اند، اما نمی‌دانند که چه تدابیری را برای حفاظت خود روی دست بگیرند.

نوید احمد، باشنده ولایت ننگرهار به رادیو آزادی گفت: "ما اعلامیۀ وزارت انرژی و آب را دیدیم که سیلاب‌ها را پیش‌بینی کرده است. نگران هستیم که این سیلاب‌ها به ما زیان برساند. اما نمی‌دانیم که چه کنیم و چه کار نکنیم. آن‌ها باید برای حفاظت مردم از این سیلاب‌ها اقداماتی روی دست بگیرند."

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد نگرانی مردم دربارۀ هشدار این سیلاب‌ها پاسخ نداد.

این در حالی است که یونسیف در گزارش تازۀ خود می‌گوید که در پی سیلاب‌ها، طوفان‌های شدید و بارندگی‌های ماه جولای در ولایت‌های بدخشان، کنر، لغمان، ننگرهار و نورستان، ۴۰ نفر جان باخته و ۲۵۱ نفر زخمی شده‌اند.

یونسیف افزوده که این سیلاب‌ها بیش از ۵۰۰ خانه را تخریب کرده و ۷۳۴ خانواده به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

یونسیف گفته است که با کمک نهادهای همکارش، ۱۴ تیم سیار صحی و تغذیه به مناطق و خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل اعزام کرده‌اند.

برخی از باشندگان ولایت‌های حوزه دریایی کابل و هلمند نمی‌دانند که چگونه از خطر سیلاب‌های احتمالی خود را در امان نگه دارند.
برخی از باشندگان ولایت‌های حوزه دریایی کابل و هلمند نمی‌دانند که چگونه از خطر سیلاب‌های احتمالی خود را در امان نگه دارند.

برخی از سیلاب‌زدگان در ولایت‌های شمال و شمال شرقی افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند که پس از هفته‌ها نتوانسته‌اند به حالت عادی زندگی‌شان برگردند.

شاکره، باشنده ولسوالی سرخرود ننگرهار که در سیلاب‌ها اعضای خانواده و سرپرست خود را از دست داده، به رادیو آزادی می‌گوید:

"به ما به گونۀ آنچنانی کمک نشده است. اتاق‌ها و دیوارهای ما تخریب شده است. ما می‌خواهیم که برایمان کمک شود تا بتوانیم اتاق‌ها و دیوارهای خود را بازسازی کنیم. کمک‌های اندک شده است که تنها در بخش غذایی بوده است. ما از مقامات می‌خواهیم که به ما رسیدگی کنند."

در همین حال، روح‌الله، یکی دیگر از سیلاب‌زدگان از ننگرهار، به رادیو آزادی می‌گوید که آن‌ها نیاز به کمک‌های اساسی برای بازسازی خانه و زندگی‌شان دارند: "دیوارها و خانه‌های ما تخریب شده است و ما وسیله و امکانات نداریم که خانه را بازسازی کنیم. تا اکنون اینجا هیچ سازمان و انجو نیامده است که از ما بپرسد که چه نیاز دارید. مشکلات ما بسیار زیاد است."

این در حالی است که پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که افغانستان یکی از کشورهایی است که با بحران تغییرات اقلیمی روبرو است و توان مقابله با آن را ندارد.

XS
SM
MD
LG