خواست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از عالمان دین!

پس از آن‌که کندی در روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان عکس‌العمل‌های زیادی را به همراه شده‌است، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از عالمان دین خواست تا مردم را برای شرکت گسترده در این پروسه تشویق کنند.

معاذ الله دولتی معاون این کمیسیون روز دوشنبه «۰۳ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست مشترک با علمای دینی از حضور کمرنگ مردم در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان ابراز نگرانی کرده و تأکید نمود که کمک علما در تشویق مردم به این پروسه بسیار مهم می‌باشد.

وی گفت:

"نقش علما در میان مردم بسیار مهم و بنیادی است و ما هم از علما می‌خواهیم که بر اساس وجیبه دینی و اسلامی‌شان نقش خود را در این بخش بازی کرده و مردم را تشویق کنند که به مراکز رأی‌دهی بروند تا در روز رأی‌دهی از این حق‌شان محروم نشوند."

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز در پایان هفته گذشته از علمای دین و مسئولان جامعه مدنی خواست تا مردم را به حضور یافتن در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان تشویق کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز به روز شنبه هفته جاری در نشست فوق‌العاده شورای وزیران از کُندی روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که هرگاه این روند کامیاب نشود، افغانستان با یک بحران سیاسی روبه‌رو خواهد شد.

گزارش‌ها می‌رسانند که حکومت افغانستان به هدف حل این مشکل فیصله کرده‌است که برای وزارت‌ها به‌طور نوبتی رخصتی داده شود تا کارمندان همراه با خانواده‌های‌ شان به مراکز ثبت نام رفته و خود را راجستر کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه گفت که این کار به خواست آن‌ها و به هدف تشویق مردم انجام شده‌است.

روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان به تاریخ ۲۵ حمل سال روان در مراکز ولایات آغاز شده و الی ۲۳ ثور ادامه می‌یابد.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات رقم اخیر ثبت نام شده‌ها را با رسانه‌ها شریک نساخت، اما روز گذشته مسئولان این کمیسیون گفته بودند که تا حال ۲۳۰ هزار تن خود را ثبت نام کرده‌اند.

در این حال شماری از علمای دین اطمینان دادند که آن‌ها با استفاده از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند که مردم را تشویق کنند تا در پروسه ثبت نام و انتخابات آینده سهم بگیرند.

قاضی عبدالجبار و حافظ نصرالله دو تن از اعضای شورای علمای افغانستان در مورد گفتند:

"خواستی را که کمیسیون مستقل انتخابات از ما کرد یک خواست بجا بود، راستی هم که علما در این بخش نقش بسیار خوب دارند تا مردم را آگاه سازند که برای ثبت تذکره‌های‌شان مراجعه کنند، کسانی‌که تذکره ندارند تذکره بگیرند، هر گاه علما در این عرصه کمک کنند پس این پروسه یک پروسه موفق خواهد بود و بسیاری مردم در آن سهم خواهند گرفت."

"ما به اندازه توان خود تلاش می‌کنیم، به‌خاطری‌که این کشور ماست و این مردم بالای ما حق دارند تا آن‌ها را تشویق کنیم که نام‌های‌شان را ثبت کنند و در انتخابات آینده سهم بگیرند."

نصب استیکر در تذکره‌ها، ناامنی، اندک بودن زمان ثبت نام و بی‌باوری مردم در رابطه به شفافیت انتخابات مسایلی اند که به باور علمای دین به پروسه ثبت نام آسیب رسانده‌اند.

آنان می‌گویند که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات باید برای تشویق مردم از هر راه ممکن کار گیرند و اجازه ندهند که این پروسه ملی ناکام شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده