عرفان: دخالت جنگجویان خارجی در جنگ غزنی مستند سازی شده به "م. م" سپرده شود

هیئت اداری ولسی جرگه از دخالت جنگجویان خارجی به ویژه اتباع پاکستانی در جنگ غزنی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که حکومت افغانستان باید این موضوع را مستند سازی کرده و به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد بسپارد.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی این جرگه می‌گوید که در کنار جنگجویان برخی کشورهای دیگر حضور اتباع پاکستانی در جنگ غزنی موضوع حساس بوده و حکومت افغانستان باید در برابر آن خاموش نماند.

عرفان الله عرفان

آقای عرفان روز چهارشنبه «۲۴ اسد ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"کسانی‌که منسوب به نظامیان پاکستان هستند و یا مربوط سایر کشورها از چچنی‌ها گرفته تا ازبکستانی‌ها و تاجکستانی‌ها و در جنگ غزنی دخیل بوده‌اند، خواست ما از حکومت افغانستان این است که این موارد را به زودترین فرصت مستند سازی بکند و اسناد را بر علاوه کشورهای که اتباع‌شان در افغانستان می‌جنگند به شورای امنیت سازمان مللمتحد و نهاد‌های حقوق بشری ارائه نماید."

این در حالیست که افراسیاب ختک از اعضای مهم حزب عوامی نشنل پاکستان نیز گفته‌است که حکومت آن کشور باید در رابطه به گزارش‌ها در باره دخالت و کشته شدن اتباع پاکستانی در جنگ غزنی وضاحت بدهد.

افراسیاب ختک

آقای ختک گفته‌است که اگر ادعای مقامات افغان در خصوص حضور جنگجویان پاکستانی در جنگ غزنی واقعیت باشد، این به‌گفته وی تکرار تجربه ناکام حمله بر جلال‌آباد در سال ۱۹۸۹ میلادی خواهد بود.

در عین حال شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که حضور اتباع پاکستانی در جنگ اخیر ولایت غزنی حرف تازه نیست.

به‌گفته آقای مسعود در نزدیک به دو دهه اخیر ملیشه‌های پاکستانی و جنگجویان گروه‌های تروریستی این کشور همواره در جنگ‌های افغانستان به نحوی دخیل بوده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان در این مورد از ابراز نظر خودداری کرد، اما نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله این کشور می‌گوید که اجساد اتباع پاکستانی و دیگر جنگجویان خارجی از میدان جنگ در غزنی بدست آمده‌است.

آقای رحیمی افزود:

"جنگ غزنی یک جنگ پلان شده از سوی تروریستان و دشمنان مردم افغانستان بود، در این جنگ در کنار تروریستان داخلی، جنگجویان خارجی نیز حضور داشتند، تروریستان پاکستانی، چچنیایی، ازبکستانی و تاجکستانی دخیل بودند و این ثابت شده چون اجساد‌ شان بجا مانده‌است."

آقای رحیمی هرچند در مورد تلفات دقیق نیروهای امنیتی افغان و افراد ملکی در جنگ غزنی ابراز نظر نکرد، اما گفت که صدها تن از طالبان در حمله بر شهر غزنی کشته و زخمی شده‌اند.

طالبان که شب جمعه شهر غزنی را مورد حمله قرار دادند ادعا کرده‌اند که در این حمله تلفات زیادی را به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده‌اند و در اعلامیۀ این گروه حمله بر شهر غزنی پُر دستآورد خوانده شده‌است.

در عین حال مقامات افغان گفته‌اند که کمک‌های عمدۀ انسانی به شهر غزنی انتقال شده و روند کمک رسانی به آسیب دیده‌گان این شهر هم‌چنان ادامه دارد.

گزارش: نسیم شفق