ارگ: نتایج دور هشتم گفتگوهای صلح باید هر چه زودتر با حکومت شریک گردد

گفتگوی مقامات امریکایی با هیئت گروه طالبان در دوحه مرکز قطر. February 26, 2019

نتایج دور هشتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و طالبان بر خلاف دوره‌های قبلی تا هنوز با حکومت افغانستان در میان گذاشته نشده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه این مطلب را به رادیو آزادی بیان کرد.

آقای صدیقی می‌گوید آنان توقع دارند که متن توافق‌نامه احتمالی میان دو طرف هر چه زودتر با حکومت این کشور در میان گذاشته شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

​وی گفت: "می‌بینیم و انتظار می‌کشیم که چه وقت اعلان خواهد شد، پیش از این حکومت افغانستان همیشه از مسایل وابسته به مذاکرات صلح آگاه می‌شد و این موارد را با حکومت در میان می‌گذاشتند، این‌که خاکه متن توافق‌نامه احتمالی با ما در میان گذاشته شده باشد خبر درست نیست."

دور هشتم گفتگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر روز دوشنبه هفته جاری پایان یافت و هر دو جناح از این مذاکرات ابراز رضایت کردند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که برای بدست آمدن توافق‌نامه صلح دایمی و با عزت بسیار می‌کوشد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز روز دوشنبه در حساب تویترش نوشت که این مذاکرات بسیار مفید بود.

پیش از این زلمی خلیل‌زاد گفته که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، عدم استفاده گروه‌های تروریستی از خاک این کشور، مذاکرات میان افغان‌ها و آتش‌بس چهار مورد اساسی گفتگوها میان امریکا و طالبان در قطر است.

وی تأکید کرده بود که توافق روی همۀ این مسایل خواهد شد.

پس از پایان دور هشتم گفتگوهای صلح در قطر، نگرانی‌های مطرح شد که ممکن در مناطقی که طالبان نفوذ دارند آتش‌بس شود نه در ساحاتی که زیر حاکمیت حکومت افغانستان قرار دارد.

اما شماری از اعضای پیشین طالبان که حالا در کابل به سر می‌برند و از گفتگوها میان امریکا و طالبان آگاه هستند این نگرانی‌ها را درست نمی‌دانند.

نظر محمد مطمئین یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که پس از توافق امریکا با طالبان، مذاکرات میان افغان‌ها صورت می‌گیرد و آتش‌بس عمومی نیز اعلان می‌شود.

نظر محمد مطمئین

​وی گفت: "طوری نیست که در برخی مناطق آتش‌بس صورت گیرد و در شماری از ساحات آتش‌بس نشود و آتش‌بس هم صرف با نیروهای امریکایی شود، این منطقی نمی‌باشد بخاطری که نیروهای امریکایی بیشتر در مراکز خود و در شهرها جابجا هستند."

پیش از این توقع می‌رفت که در پایان دور هشتم گفتگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و طالبان توافق‌نامه صلح میان دو طرف به امضا برسد.

در عین حال رئیس جمهور غنی در سخنرانی تازه‌اش به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستور داده که تا رسیدن به توافق‌نامه صلح با طالبان مأموریت‌شان را با جدیت دنبال کنند.

تا هنوز مشخص نیست که دور بعدی گفتگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و طالبان چه زمانی آغاز خواهد شد اما مردم افغانستان ابراز امیدواری می‌کنند که این گفتگوها زمینه را برای مذاکرات میان افغان‌ها و آتش‌بس فراگیر مساعد سازد.