یان ایگلند: مشکلات داخلی طالبان کار های ما را پیچیده کرده است

یان ایگلند، رئیس شورای مهاجرت ناروی

یان ایگلند، رئیس شورای مهاجرت ناروی به دنبال یافتن راه حلی برای از سرگیری کار دختران و زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی توسط طالبان است.

او روز یک‌شنبه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است، فرمان طالبان مبنی بر ممنوعیت کار دختران و زنان در موسسه‌های غیردولتی، کار آنها را فلج کرده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اخیراً یک بار دیگر به رسانه‌ها گفته است، آن‌ها به این نتیجه رسیده اند که زنان در آن بخش‌هایی از اداره‌های غیردولتی نیاز به کار کردن ندارند که ضرورتی به آن‌ها نیست.

رئیس شورای مهاجرت ناروی گفته، قرار است که به کندهار برود، زیرا به گفتهٔ او همه فرمان‌ها از همانجا صادر می‌شوند.

او در گفت‌وگو با اسوشیتد پرس افزوده است، هرچند می‌داند که رهبر طالبان با او نمی‌بیند، اما امیدوار است که سفرش بالای افراد نزدیک به ملاهبت‌الله تاثیر گذار باشد.

بیشتر در این باره: آیا طالبان خواست جامعه جهانی برای رفع ممنوعیت بر کار زنان را خواهند پذیرفت؟

اسوشیتد پرس به نقل از دو مقام موسسه‌های کمک‌رسان که نام‌های شان ذکر نشده، نوشته است، برخی از رهبران طالبان برای شان این تصور را داده اند که آن‌ها می‌خواهند زنان دوباره به کارهای شان برگردند، اما این تصمیم را رهبر شان در کندهار گرفته است.

رئیس شورای مهاجرت ناروی نیز به اختلاف میان طالبان اشاره کرده و گفته است، مشکلات داخلی طالبان و فرمان سخت گیرانه‌شان در برابر زنان و دختران، همه امور کاریشان را پیچیده کرده است.

بیشتر در این باره: یان ایگلند: بدون حضور کارمندان زن فعالیت‌های "ان‌آر‌سی" در افغانستان فلج شده است

او افزوده است، آن مقام‌های طالبان که در کابل هستند، از اینکه می‌دانند نقش زنان در رسانید کمک‌ها چقدر مهم است، علاقمند برگشت زنان به کارهای شان هستند.

رئیس شورای مهاجرت ناروی صبح امروز دوشنبه با نشر یک پیام در صفحهٔ توییترش نوشته است:
"ما بدون همکاران زن خود نمی‌توانیم کار کنیم، ما در چنین وضعیت به زنان افغان کمک‌ها را رسانیده نمی‌توانیم، و این اصول ما است. من این موضوع را به وزیر اقتصاد طالبان گفتم، او گفت می‌داند که وضعیت دشوار است و ما در چنین حالت به هزاران خانوادهٔ نیازمند در افغانستان کمک‌‌ها را رسانیده نمی‌توانیم."

بیشتر در این باره: چرا رهبر طالبان دیدار با هیئت عالمان دینی را نپذیرفت؟

یان ایگلند با اشاره به وعده‌های طالبان در زمینۀ تحصیل، کار زنان و دختران و سایر بخش‌ها پیش از روی کار آمدن دوبارۀ طالبان می‌گوید که همۀ این وعده‌ها داده شد، اما ما گمراه شدیم.

او افزوده است، این فرمان‌های طالبان در زمینهٔ تحصیل و کار دختران و زنان افغان یک اشتباه بزرگ در برابر افغانستان، اقتصاد و آیندهٔ افغان‌ها است.

ایگلند افزوده است: "آن‌ها (طالبان) از ما می‌خواهند که بدون همکاران زن خود به کار ادامه بدهیم، اما زمانی که ما برایشان پاسخ رد می‌دهیم، آن‌ها (طالبان) متوجهٔ می‌شوند که همه مردم به کمک‌های جهانی، مثل مواد غذایی، سرپناه و خدمات صحی وابسته هستند."

بیشتر در این باره: یان ایگلند: اگر ممنوعیت بر کار زنان رفع نشود جان‌های زیاد از دست خواهند رفت

انتظار می‌رود رئیس شورای مهاجرت ناروی با مقام‌های دیپلماتیک برخی کشورهای اسلامی مانند قطر و عربستان سعودی نیز در کابل دیدار کند که فرمان‌های طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان را نکوهش کرده اند.

یان ایگلند در حالی به افغانستان سفر می‌کند که قرار است مارک گریفیتس، رئیس دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد نیز به کابل سفر کند.

هدف از سفر او نیز یافتن راه حلی در خصوص تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار دختران و زنان در سازمان‌های غیردولتی است.