لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

چرا ستره محکمه نتوانسته در مورد موضوع استیضاح وزرا تصمیم بگیرد؟


حدود ۲۰ روز پیش حکومت موضوع استیضاح وزیران از سوی ولسی جرگه را برای تفسیر به ستره محکمه راجع ساخت اما تا هنوز ستره محکمه در این باره تصمیم نگرفته است.

شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، ستره محکمه در این باره زیر فشار حکومت و ولسی جرگه قرار دارد.

موسی فریور استاد پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی در این باره به رادیو آزادی می‌گوید، اینکه ستره محکمه تا هنوز نتوانسته در این باره تصمیم بگیرد دلیل‌اش این است که این نهاد زیر فشار رئیس جمهور و ولسی جرگه قرار دارد.

وی گفت:

" رئیس جمهور اثرگذار است بالای هر سه قوه به خصوص بالای قوۀ قضائیه، بناءً به همین دلایل فشار افکار عمومی، فشار ولسی جرگۀ نامشروع و فاقد مبنای قانونی و هم بنابر فشار سیاسی تا به حال قوه‌ی قضائیه افغانستان جرأت نکرده که نظر خود را به شکل واضح در قبال تفسیر ماده‌ی ۹۲ قانون اساسی افغانستان ابراز کند."

حدود ۲۰ روز پیش حکومت موضوع استیضاح وزیران از سوی ولسی جرگه و تفسیر مادۀ ۹۲ که بر اساس همین ماده وزیران بر اساس دلایل موجه استیضاح می‌شوند را به ستره محکمه راجع کرد.

در آن زمان استدلال حکومت به خصوص ارگ ریاست جمهوری این بود که ممکن این وزیران بر خلاف دلایل موجه استیضاح شده باشند.

شماری اعضای ولسی جرگه این اقدام حکومت را غیر قانونی خوانده و همچنان گفته اند اگر حکومت از این موقف‌اش عقب نشینی نکند بودجۀ سال ۱۳۹۶ را تصویب نخواهند کرد و نیز به گفته برخی اعضای این جرگه ادامۀ کار وزیران سلب اعتماد شده غیر قانونی است.

اما حکومت گفته است وزیران سلب اعتماد شده تا فیصلۀ ستره محکمه به کار ‌شان ادامه خواهند داد.

با وجود این همه گل رحمان قاضی رئیس پیشین کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، ستره محکمه باید در بخش حل این موضوع اقدام کند.

قاضی: ستره محکمه باید در بخش حل این موضوع اقدام کند.
قاضی: ستره محکمه باید در بخش حل این موضوع اقدام کند.

وی در ادامه افزود:

"یک علت این است که این موضوع سیاسی است و ستره محکمه در مسایل سیاسی خود را دخیل نمی‌کند دوم اینکه این‌ها در مادۀ ۹۲ قانون اساسی کدام ابهام نمی‌بینند و به تفسیر و توضیحات هم ضرورت نیست."

از سوی دیگر ارگ ریاست جمهوری این اظهارات را قبول نمی‌کند که گویا رئیس جمهور در مسئله استیضاح بر قوۀ قضائیه فشار وارد می‌کند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره به رادیو آزادی گفت:

"هرگاه اگر حکومت بالای ستره محکمه فشار وارد می‌کرد زودتر نتیجۀ مطلوب به دست می‌آمد اما قوۀ قضائیه مستقل است بناءً از طرف حکومت هیچ فشاری بالای این نهاد وارد نشده‌است."

به گفته آقای مینه پال، حکومت به خصوص رئیس جمهور به استقلالیت قوۀ قضائیه احترام دارد و هیچ گاهی تلاش صورت نگرفته است تا به کار آنان مداخله صورت گیرد.

تلاش کردیم در این باره نظر ستره محکمه را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما پیش از این ، برخی منابع در این نهاد گفته بودند که به زودی تصمیم‌شان را اعلان خواهند کرد.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG