لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

بنگله دیش و میانمار در مورد برگشت مسلمانان روهینگیا به توافق رسیدند


شماری از مهاجرین روهینگیا در بنلگه دیش
شماری از مهاجرین روهینگیا در بنلگه دیش

داکا روز پنج‌شنبه اعلان کرد که بنگله دیش و میانمار در مورد برگشت مسلمانان روهینگیا به کشور‌شان (میانمار) به توافق رسیدند.

آنگ سان سو چی رهبر ملکی میانمار بعد از چندین ماه مناقشه و اختلاف نظر بالاخره روز پنج‌شنبه با محمود علی وزیر خارجۀ بنگله دیش در پایتخت میانمار "نایپیداو" به توافق رسید.

داکا گفت، آن‌ها به توافق رسیدند که برگشت پناهجویان به میانمار را که اکثریت مردم آن بودایی مذهب اند در دو ماه آغاز می‌کنند.

داکا افزود که یک گروه کاری در ظرف سه هفته تشکیل خواهد شد تا روی ترتیبات برگشت با هم توافق کنند.

وزیر خارجۀ بنگله دیش به خبرنگاران در پایتخت میانمار گفت:

"این یک گام اولی است. آن‌ها روهینگیا را خواهند پذیرفت. اکنون ما باید کار خود را آغاز کنیم."

بنگله دیش که خود یک کشور نادار است و نفوس زیاد دارد به‌خاطر پذیرفتن این پناهجویان مورد ستایش بین‌المللی قرار گرفت.

ولی داکا بر گشت و گذار پناهجویان قیودات وضع کرده گفته‌است که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که در بنگله دیش بمانند.

ملل متحد می‌گوید در سه ماه گذشته ۶۲۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگله دیش آمده‌اند و اکنون در شرایط خیلی ناگوار در بزرگ‌ترین کمپ پناهجویان بسر می‌برند.

این مسلمانان در نتیجه حملات سرکوب‌گرانۀ اردوی میانمار که واشنگتن آنرا تصفیه قومی عنوان کرد به بنگله دیش پناهنده شده‌اند.

در عین حال میانمار در برابر انتقاد‌های بین‌المللی روز افزون از خود دفاع کرد.

آنگ سان سو چی رهبر میانمار
آنگ سان سو چی رهبر میانمار

آنگ سان سو چی که زمانی قهرمان حقوق بشر دانسته می‌شد و بعد از بحران پناهجویان روهینگیا سخت از وی انتقاد شد، در اظهارات روز پنج‌شنبه خود این بحران را یک مسالۀ دو جانبه عنوان کرد.

در اعلامیه دفتر خانم سو چی آمده‌است: "کشورهای غربی و سازمان همکاری اسلامی این موضوع را با تصویب قطعنامه‌های شورای حقوق بشر ملل متحد و مجمع عمومی ملل متحد چون یک موضوع بین‌المللی ترسیم نمودند."

در اعلامیه تذکر رفته که موقف اصولی میانمار این‌است مسایلی که میان دو کشور همجوار بروز می‌کند باید به گونۀ دوستانه از طریق مذاکرات دو جانبه حل شوند.

در اعلامیه دفتر رهبر ملکی میانمار گفته شده‌است: "توافق روز پنج‌شنبه که میان این‌کشور و بنگله دیش به میان آمد به نفع هر دو کشور می‌باشد."

XS
SM
MD
LG