لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

سیگار: کاهش قیمت تریاک باعث دلسردی دهاقین به کشت کوکنار شده‌است


آرشیف، کشت کوکنار در ولایت ننگرهار
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت ننگرهار

در گزارش تازه سیگار آمده‌است که در قیمت تریاک کاهش چشم‌گیر به وجود آمده و این کاهش باعث دلسردی دهاقین به کشت کوکنار شده‌است.

در گزارش تازه سیگار که وضعیت سه ماه گذشته در افغانستان در آن به بررسی گرفته شده و به کانگرس امریکا ارائه شد، از کاهش ۴۲ درصدی در عواید غیر مشروع از درک مواد مخدر در آن خبر داده شده‌است.

یافته‌های اداره سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۷ میلادی عواید تریاک یک اعشاریه چهار میلیارد دالر بود، در حالی که در سال ۲۰۱۸ میلادی عواید تریاک در افغانستان به شش صد میلیون دالر کاهش یافت.

نجیب الله احمدی رئیس سروی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، دلایل متعددی باعث شد تا دهاقین نتوانند از مزارع کوکنار شان حاصلات کافی را جمع آوری کنند و کاهش در قیمت تریاک نیز باعث شد تا آنان ضرر کنند.

وی گفت:
"در سال ۲۰۱۸ عاید دهاقین شش صد میلیون دالر بوده که ۵۶ فیصد کاهش در قیمت تریاک برای دهاقین را در پی داشته‌است. دلایل عمده در کاهش تولید تریاک دو موضوع اساسی است، در مناطق شمال و غرب افغانستان خُشک سالی بود و کشت را که دهاقین کرده بودند نتوانستند حاصل آن را جمع آوری کنند. در کنار آن پایین آمدن قیمت مواد مخدر، قیمت در مقایسه به سال ۲۰۱۷ کاهش یافته بود. در سال گذشته قیمت یک کیلو تریاک ۱۳۱ دالر امریکایی بود و در سال ۲۰۱۸ یک کیلو تریاک ۷۶ دالر امریکایی بود."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، عملیات نیروهای افغان در سال گذشته میلادی مؤثر ثابت شد و با تخریب ده‌ها کارخانه تولید مواد مخدر، در عرضه آن به بازارهای بین‌المللی کاهش به وجود آمد.

آرشیف، یک دهقان در جریان کار بالای مزرعه تریاک اش در ولایت کندهار
آرشیف، یک دهقان در جریان کار بالای مزرعه تریاک اش در ولایت کندهار

در گزارش سیگار آمده‌است که ایالات متحده امریکا در ۱۸ سال گذشته ۹ میلیارد دالر را در بخش مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده، اما نتایج مثبتی را در پی نداشته‌است.

محمد ظفر معیین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به این باور است که تنها برنامه‌های تشویقی نمی‌تواند جلو کشت کوکنار را بگیرد، بلکه به گفته وی باید با دهاقین برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

وی افزود:
"اگر از راه زور هم کشت کوکنار کاهش یافته بتواند، خیلی خوب است. ضرور نیست که ما منتظر نتایج برنامه‌های معیشیت بدیل باشیم. تا زمانی که کشت تریاک از بین برده نشود و آن هم با استفاده قوت نظامی، فکر نمی‌کنم که دهاقین به گونه داوطلبانه از کشت تریاک دست بردارند. ضرورت برای کشت بدیل وجود دارد، اما به این معنی نیست که معیشیت بدیل به مناطقی داده شود که در آنجا تریاک کشت می‌شود. کاهش کشت کوکنار به انکشاف متوازن ضرورت دارد تا در زندگی مردم تغییر به وجود آید."

در گزارش سیگار آمده‌است، مناطقی‌که تحت حاکمیت دولت قرار دارد، در سومین بخش آن کوکنار کشت می‌‌شود و برخی از مسئولان نظامی و غیر نظامی افغان نیز در آن دخیل استند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG