لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

رهبران ایران و تاجیکستان: فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران کننده است


روسای جمهور ایران و تاجیکستان - عکس از آرشیف
روسای جمهور ایران و تاجیکستان - عکس از آرشیف

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار با همتای ایرانی‌اش ابراهیم رئیسی از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده.

دفتر ریاست جمهوری ایران دیروز (۲۰ سپتمبر) در خبرنامۀ گفت که هر دو رهبر روی نیاز برای برگزاری نشست‌های مشترک وزیران خارجه کشورهای همسایه به هدف افزایش هماهنگی در مبارزه با تروریزم و ثبات در افغانستان تاکید ورزیدند.

رحمان و رئیسی برای اشتراک در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته اند.

شیخ تمیم بن احمد آل ثانی
شیخ تمیم بن احمد آل ثانی

همزمان با این شیخ تمیم بن حمد الثانی امیر قطر در سخنرانی‌اش در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش خواهان همکاری بیشتر برای تلاش‌های بین المللی در مورد افغانستان است:
"در مورد افغانستان، ما به همکاری برای ایجاد سهولت در تلاش‌های بین المللی ادامه خواهیم داد تا در نتیجه زمینه مذاکره با ملل متحد و کشور‌های که نگرانی دارند، فراهم شود. همچنان حکومت سرپرست در افغانستان باید توافقنامه دوحه را تطبیق و رعایت کند و با اطمینان جلو اشتباهات گذشته را بگیرد."

امیر قطر افزود که بحران بشری افغانستان باید از سوی حکومت طالبان به درستی مدیریت شود و اینکشور هیچگاه به پایگاه امن تروریستان مبدل نشود.

الثانی به رعایت حقوق زنان و دختران و اجازه کار و آموزش به آنها تاکید کرده است.

قطر که میزبان چندین دور مذاکرات میان نماینده‌های امریکا و طالبان بود، اکنون در بسیاری مسایل مربوط به افغانستان و غرب، نقش میانجی را گرفته.

محمد بن عبدالرحمان الثانی صدراعظم قطر، نخستین مقام ارشد یک کشور خارجی بود که در دوازدهم ماه می امسال به کندهار رفت و با ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان دیدار کرد.

اکنون که اجلاس عمومی سازمان ملل متحد ادامه دارد، شماری از رهبران کشور‌های مختلف، از وضعیت فعلی افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی در این اجلاس گفت که افغانستان با بحران بزرگ بشری روبرو است.

به گفتۀ اردوغان جهان از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان استقبال می کند زیرا به باورش، تغییر حکومت موقت به حکومت فراگیر که همه مردم در آن عادلانه زندگی کنند، راه‌ها را برای ثبات در اینکشور هموار خواهد کرد.

برای دومین سال است که کرسی افغانستان در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد خالی است. نماینده‌های دایمی جمهوری مخلوع در این سازمان، دراجلاس‌های عمومی اشتراک نکرده اند و نماینده‌های طالبان هم از سوی سازمان ملل متحد پذیرفته نشده اند زیرا این سازمان حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد.

XS
SM
MD
LG