لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

سازمان ملل: بیش از نصف نفوس افغانستان قدرت خرید مواد غذایی را ندارند


یکی از بازار های کابل
یکی از بازار های کابل

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد، پس از یک بررسی در افغانستان گفته که بیش از نیمی از مردم اینکشور توانایی خرید مواد غذایی را ندارند.

این سازمان در گزارش فصلی اش، ناتوانی مردم در خرید نیاز های اصلی و خشکسالی های دوامدار را دو عامل اصلی آسیب های اقتصادی مهم برای اکثر مردم افغانستان خوانده است.

بر اساس بررسی های انجام شده در این گزارش آمده که بسیاری از خانواده ها بدون در آمد، با گرفتن قرضه زنده گی می کنند.

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد این گزارش را بر اساس مصاحبه های حضوری با هزاران تن در سرتاسر افغانستان از ۲۴ جنوری تا ۲۸ فبروری امسال تهیه کرده است.

بسیاری از خانواده های فقیر در افغانستان توانایی تهیه مواد غذایی لازم را ندارند
بسیاری از خانواده های فقیر در افغانستان توانایی تهیه مواد غذایی لازم را ندارند

بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم افغانستان از گرانی مواد غذایی و خشکسالی رنج می برند.

بر اساس این بررسی، ۶۰ درصد به دلیل گرانی مواد غذایی و ۵۸ درصد به دلیل خشکسالی دچار مشکل هستند. علاوه بر این، ۱۰ درصد از مردم بدون هیچ درآمدی زندگی می کنند.

ماه گذشته، برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که از هر ۱۰۰ نفر در افغانستان ۴۷ نفر برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

نود درصد مردم درآمد پایین دارند و ۶۰ درصد گفته اند که هیچ درآمدی ندارند

از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند و زنان را با سیاست ها و اقدام های تند شان از کار و آموزش به دور نگهداشتند، وضعیت بدتر شده است.

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد گفته که برای تهیه گزارش خود با حدود ۹۵۰۰ تن در ۳۴ ولایت افغانستان به طور مستقیم صحبت کرده است.

این بررسی نشان می دهد که کمبود درآمد که توانایی خرید مردم را محدود می کند، خانواده ها به ویژه آنهائی را که زنان سرپرست خانواده ها استند، در تامین غذا با مشکلات شدید روبرو کرده است.

در ادامه آمده که بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان از درآمد پایین رنج می برند و حدود ۶۰ درصد از کسانی که در نظر سنجی اشتراک کرده اند، گفته اند که درآمد ندارند.

سیلاب های اخیر و اخراج میلیون ها پناهنده از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ایران نیز بر رنج افغان ها افزوده و فرصت های شغلی آنها را محدودتر کرده است.

XS
SM
MD
LG