لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

افغانستان

گذرگاه تورخم باز شد؛ تنها موترهای باربری با اسناد موقت اجازه تردد دارند

گذرگاه سرحدی تورخم که به دلیل درگیری بسته شده بود، امروز بازگشایی شد.
گذرگاه سرحدی تورخم که به دلیل درگیری بسته شده بود، امروز بازگشایی شد.

عدنان خان، یکی از کارمندان گمرک در تورخم، امروز به رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی، گفت که حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقۀ صبح امروز یک لاری مملو از کالا وارد تورخم شد و تنها موترهای باربری دارای اسناد ورود موقت یا (تاد) اجازه تردد دارند.

تورخم به تاریخ ۱۲ اگست به دلیل درگیری بین نیروهای پاکستانی و افراد طالبان در منطقه گورکی بسته شد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان، در شبکۀ اکس (تویتر سابق) گفته است که در نتیجه تیراندازی عساکر پاکستانی بر منازل مسکونی افراد ملکی، یک زن و دو کودک در آن منطقه کشته شده‌اند. سپس مقامات پاکستانی گفتند که این درگیری زمانی آغاز شد که طالبان افغان در آن منطقه یک پوسته می‌ساختند و نیروهای پاکستانی جلو آن‌ها را گرفتند و در جریان درگیری، سه تن از پرسونل ملیشه‌های پاکستانی زخمی شده‌اند.

این نخستین بار نیست که افراد طالبان و نیروهای دولتی پاکستان در تورخم با هم درگیر می‌شوند. پیش از این نیز رویدادهای مشابه رخ داده که در اثر آن به هر دو طرف تلفات وارد شده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

بارندگی باز هم مانع بازی تست افغانستان و نیوزیلند شد

بارش باران شدید مانع برگزاری بازی تست افغانستان و نیوزیلند برای سومین روز متوالی شد.
بارش باران شدید مانع برگزاری بازی تست افغانستان و نیوزیلند برای سومین روز متوالی شد.

تنها بازی تست میان تیم‌های افغانستان و نیوزیلند امروز نیز به علت باران برگزار نشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که میدان گریتر نویدا در هند صبح امروز بار دیگر شاهد باران شدید بود. این بازی که به میزبانی افغانستان قرار بود روز دوشنبه آغاز شود، در دو روز گذشته نیز به دلیل باران به تعویق افتاد.

داوران در این مدت چندین بار وضعیت میدان را بررسی کردند، اما هر بار تصمیم گرفته شد که بازی انجام نشود. به گزارش رویترز، منهاج‌الدین راز، مسئول بخش مسابقات بین‌المللی کریکت بورد افغانستان، در پاسخ به انتقادها از انتخاب محل برگزاری مسابقه گفته است که استودیوم گریتر نویدا به دلیل نزدیکی به پایتخت دهلی جدید نسبت به دیگر استودیوم‌ها ترجیح داده شد.

پیش‌بینی می‌شود که در طول هفته نیز بارش‌های بیشتری در گریتر نویدا رخ دهد.

کانگرس امریکا مدال های عالی را به ۱۳ سرباز که در میدان هوایی کابل کشته شدند، اعطا کرد

دروازه میدان هوایی کابل، جای که ۱۳ سرباز امریکایی در نتیجه انفجار کشته شدند.
دروازه میدان هوایی کابل، جای که ۱۳ سرباز امریکایی در نتیجه انفجار کشته شدند.

مایک جانسن، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، عالی ترین مدال کانگرس را به ۱۳ سرباز امریکایی اعطا کرد که در جریان عملیات تخلیه مردم از میدان هوایی کابل در اواخر ماه آگست سال ۲۰۲۱ در یک حمله انتحاری، کشته شدند.

اعضای هر دو حزب امریکا ، دموکرات و هم جمهوریخو از قانونی حمایت کردند که به فداکاری ۱۳ سرباز امریکایی کشته شده، احترام بگذارد.

در مراسم که به همین مناسبت به روز سه شنبه در کانگرس برگزار شده بود، رهبران و اعضای هر دو حزب سخنرانی کردند.

مایک جانسن دقایقی قبل از مراسم در یک کنفرانس خبری گفت که این سربازان در جریان خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان جان های خود را از دست دادند.

چاک شومیر رئیس مجلس سنای امریکا گفت که قانونگذاران گرد هم آمده اند تا مطمئن شوند که فداکاری همه سربازان ما بیهوده نیست.

این سیزده سرباز امریکا در ۲۶ ماه آگست سال ۲۰۲۱ در یک حمله انتحاری در نزدیکی دروازه میدان هوایی کابل کشته شدند. علاوه بر این سربازان امریکایی، حدود ۱۷۰ افغان که اکثرا غیرنظامی بودند، نیز کشته شدند.

شاخه خراسان گروه دولت اسلامی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

رینا امیری با کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در مورد وضعیت پناهجویان افغان صحبت کرد

 رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان می گوید که با فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیدار کرده است.

خانم امیری روز سه شنبه (۲۰ سنبله) در شبکه اجتماعی ایکس تویتر سابق، دیدارش را موثر خواند.

او افزود که آنها در مورد وضعیت کنونی پناهجویان افغان به ویژه گروه های پناهجو که زندگی شان در معرض در خطر است، گفتگو کردند.

اما وی در این مورد جزییات بیشتری ارایه نکرد.

پیش از این، ایالات متحده در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان نگرانی عمیق خود را ابراز کرده بود .

پاکستان از اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۶۰۰ هزار پناهجوی افغان را به افغانستان بازگردانده و این روند همچنان ادامه دارد.

همزمان، ایران صد ها هزار افغان را از خاک خود نیز بیرون کرده است.

تهران همچنان به تازگی اعلان کرد که تا ماه مارچ سال ۲۰۲۵ میلادی حدود دو میلیون مهاجر غیر قانونی را اخراج می کند که بیشتر آنها پناهجویان افغان اند.

کار عملی پروژهٔ تاپی امروز چهارشنبه در ولایت هرات آغاز می‌شود

تصویر آٰرشیف: کار پروژه تاپی .
تصویر آٰرشیف: کار پروژه تاپی .

کار پروژه انتقال گاز ترکمنستان موسوم به( تاپی)از طریق افغانستان و پاکستان به هندوستان، از امروز چهارشنبه به طور رسمی در ولایت هرات ، آغاز می شود.

حکومت طالبان به همین مناسبت امروز را در ولایت هرات تعطیل عمومی اعلام کرده است.

پروژه پایپلاین انتقال گاز با عبور ۷۷۴ کیلومتر از خاک افغانستان، ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد.

وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان روز سه شنبه (۲۰ سنبله) با انتشار خبرنامه ای اعلام کرد که این پروژه بزرگ اقتصادی توسط مقامات ارشد طالبان و ترکمنستان افتتاح می شود.

پیش از این مقامات ترکمنستان از تکمیل عملیکار تمدید لوله کشی این پروژه در خاک خود خبر داده بودند، اما کار این پروژه برای اولین بار در افغانستان ، امروز در ولایت هرات آغاز می شود.

ناامنی به عنوان یک مانع بزرگ در برابر آغاز کار پروژه تاپی برای چندین دهه در افغانستان، بود.

سفارت امریکا برای افغانستان: امریکا به حمایت از حق آموزش دختران و پسران افغان ادامه خواهد داد

مکتبی در کابل
مکتبی در کابل

سفارت امریکا برای افغانستان به مناسبت بازگشت شاگردان به مکاتب در این ماه، اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت خود از حق برابر آموزش برای دختران و پسران افغان ادامه می‌دهد.

دان براون، معین سفارت امریکا برای افغانستان، در اعلامیۀ خود گفت که ایالات متحده با تمامی والدینی که آموزش را یک ضرورت حیاتی برای آینده فرزندان و کشورشان می‌دانند، همدردی دارد. او افزود که در حالی که مردان و زنان جوان در سراسر جهان برای بازگشت به صنوف درسی آمادگی می‌گیرند، ۱.۴ میلیون دختر در افغانستان از ادامه آموزش محروم هستند.

آقای براون در اعلامیۀ خود تصریح کرد که امریکا از مطالبه برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران افغان دست نخواهد کشید تا آن‌ها نیز مانند پسران مهارت‌هایی را بیاموزند که کشورشان برای پیشرفت به آن نیاز دارد.

سفارت امریکا همچنین از ادامه اعطای بورسیه‌های آموزشی به شاگردان و محصلان افغان اطمینان داد.

طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند و درهای پوهنتون‌ها را نیز به روی زنان و دختران بسته‌اند. سال تحصیلی در اکثر مناطق افغانستان در ماه حمل آغاز شده و پس از رخصتی‌های تابستانی دوباره ادامه می‌یابد.

رادان: ایران تا شش ماه آینده دو میلیون مهاجر افغان را اخراج می‌کند

احمد رضا رادان
احمد رضا رادان

یک مقام امنیتی ایران از تدابیر برای اخراج حدود دو میلیون مهاجر افغان در شش ماه آینده از این کشور خبر می‌دهد.

احمد رضا رادان، قوماندان عمومی نیروهای امنیتی ایران، در گفت‌وگوی تلویزیونی امروز گفت که دو میلیون مهاجر افغان که اسناد قانونی اقامت در ایران ندارند، تا پایان مارچ سال ۲۰۲۵ اخراج خواهند شد.

سکندر مومنی، وزیر داخلۀ ایران، نیز در مصاحبۀ تلویزیونی دیروز خود در اشاره به مشکلات مهاجران افغان در این کشور گفت که افغان‌ها مردمان با فرهنگ‌اند، ولی افزود که ایران نمی‌تواند این تعداد زیاد مهاجران را بپذیرد.

از سوی دیگر، ارقام کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان نشان می‌دهد که در حال حاضر چهار و نیم میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که اکثریت مدارک اقامت قانونی ندارند. اما رسانه‌های ایرانی می‌گویند تعداد واقعی مهاجران افغان از این هم بیشتر است.

درگیری میان طالبان و پولیس مرزی پاکستان در زازی میدان خوست ادامه دارد

والی طالبان: درگیری در پلوسی زازی میدان متوقف شده است
والی طالبان: درگیری در پلوسی زازی میدان متوقف شده است

گزارش‌ها از خوست می‌رساند که درگیری میان نیروهای طالبان و قوای سرحدی پاکستان در ولسوالی زازی میدان هنوز هم ادامه دارد.

باشنده‌گان این ولسوالی به رسانه‌ها گفتند که صدای تیراندازی پراگنده در امتداد خط دیورند شنیده می‌شود و آتش‌بس برقرار نشده است.

به اساس گزارش‌ها، این درگیری حوالی ساعت یک بعد از ظهر دیروز آغاز شد. والی حکومت طالبان در خوست شب گذشته به رادیو آزادی گفت که درگیری با نیروهای پاکستانی در منطقۀ پلوسی زازی میدان هنگام عصر متوقف شد.

مایک جانسون به افتخار ۱۳ سرباز کشته‌شده در افغانستان گردهمایی برگزار می‌کند

مایک جانسون
مایک جانسون

رئيس مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا، مایک جانسون، امروز سه‌شنبه از یک گردهمائی به افتخار ۱۳ سرباز امریکایی که در جریان خروج از افغانستان کشته شدند، میزبانی می‌کند.

او قرار است بلندترین مدال کانگرس را به این قربانیان اهدا نماید.

این ۱۳ سرباز امریکایی و ۱۷۰ افغان در یک حملۀ انتحاری در جریان خروج نا منظم و با هرج‌ومرج قوای امریکا از افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در میدان هوائی کابل کشته شدند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو از قطعنامۀ یادبود از این ۱۳ قربانی امریکایی حمایت نمودند و رئیس‌جمهور بایدن در ماه دسمبر همان سال آن را امضا کرده بود.

این اجلاس که در آن رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه سخنرانی می‌کنند، در بنای کانگرس برگذار می‌شود.

این اجلاس در زمانی برگذار می‌شود که بحث‌ها در مورد خروج با هرج‌ومرج قوای امریکا از کابل به اوج آن رسیده و در مبارزات انتخاباتی امریکا از آن به حیث وسیله استفاده می‌شود.

آقای جانسون این اجلاس را در زمانی دعوت کرده که چند ساعت بعد از آن اولین مناظرۀ بین دو نامزد ریاست جمهوری امریکا، کامالا هاریس از حزب دموکرات و دونالد ترمپ از حزب جمهوری‌خواه، برگذار می‌شود.

ولکر تُرک: جهان باید جلو رفتار نادرست طالبان با زنان را بگیرد

ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل

ولکر تُرک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از جهان خواست تا جلو رفتار نادرست طالبان با زنان در افغانستان و جنگ در اوکراین را بگیرد.

او در پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل (به تاریخ ۹ سپتمبر) گفت که حکومت طالبان، که پس از خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در سال ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را به دست گرفت، قوانین و پالیسی‌های نفرت‌انگیزی علیه زنان را به شدت عملی کرده است که بر اساس آن، زنان از زندگی عمومی محروم شده‌اند.

قرار است ریچارد بنت، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، امروز نیز گزارش خود را ارائه کند.

در نسخۀ از این گزارش که پیش از این منتشر شده است، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بسیار حساس و دشوار توصیف شده و طالبان متهم به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران شده‌اند.

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز دوشنبه، ۹ سپتمبر، در ژنو آغاز شد و تا ۱۱ اکتوبر ادامه خواهد داشت.

کاظمی قُمی: روند ساخت دیوار مرزی ایران با افغانستان و پاکستان ادامه دارد

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان
کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان می‌گوید که روند ساخت دیوار مرزی در مرز با افغانستان و پاکستان از قبل آغاز شده است.
قُمی روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفت که این اقدام به درخواست شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است.
وی افزود که ایران همچنان به همکاری با حکومت موقت طالبان در افغانستان در زمینهٔ تأمین امنیت مرزی ادامه می‌دهد.
نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان همچنین تأکید کرد که هر دو طرف در زمینهٔ مبارزه با تروریسم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مسائل منافع متقابل همکاری دارند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG