صدها تن به حمایت از جنرال دوستم در فاریاب مظاهره کردند

صدها تن از هواخواهان و اعضای حزب جنبش اسلامی افغانستان روز پنجشنبه در شهر میمنه دست به تظاهرات زده اعتراضات مدنی خود را به نمایش گذاشتند.

مظاهره چیان در حالیکه تصاویر جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را حمل می‌کردند، شعارهای مختلف سر می‌دادند.

مولوی گل احمد یکتن از علمای فاریاب از مردم خواست تا از جنرال دوستم حمایت کنند:

"بعد از جنرال دوستم زندگی برای ما لازم نیست. امیر تمیور بار دیگر زنده شده نمی‌آید. سلطان حسین بایقرا نمی‌آید، سلطان محمود غزنوی نمی‎آید. برای ما جنرال دوستم امیر تمیور جوان است و باید قاطعانه از وی حمایت کنیم."

در پایان همایش اعتراضی، انجنیر محمد نسیم رحمانی معاون حزب جنبش قطعنامۀ چهار ماده‌ای را به حضور مظاهره چیان به خوانش گرفت.

در قطعنامه روی پایان فتنه‌ها در برابر آقای دوستم و شناسایی عاملین رویداد حمله بر جان و کاروان نظامی وی در ولسوالی غورماچ و نیز حمایت همه جانبۀ مردم از آقای دوستم تأکید شده‌است.

مظاهره چیان همچنان تأکید کردند که اگر به خواست آن‌ها از سوی دولت توجه نشود، آنان در آینده نیز به تظاهرات اعتراضی و مدنی خویش ادامه خواهند داد و هر گونه پی‌آمد منفی که در آینده به بار آید، مسئولیت آن به دوش دولت خواهد بود.

گفتنی است که در این اواخر حکم بازداشت نه تن از محافظین جنرال دوستم از سوی لوی څارنوالی افغانستان صادر شده و مقام‌های وزارت امور داخله نیز آمادگی شانرا نسبت به تطبیق آن اعلان کردند.

این نُه تن متهم به بد رفتاری با احمد ایشچی معاون سابق حزب جنبش اند.

قبلاً احمد ایشچی نیز ادعا کرده گفته بود که به دستور آقای دوستم بالای وی توسط محافظین اش تجاوز صورت گرفته‌است.

مقام‌های بلند پایۀ حکومت افغانستان نیز گفته بودند که در قسمت بررسی این قضیه به گونۀ جدی اقدام خواهند کرد.

اما نزدیکان جنرال دوستم این ادعا ها را رد کرده و همواره آن را یک دسیسۀ سیاسی در برابر معاون اول ریاست جمهوری عنوان کرده‌اند.

گزارش از : رحمت الله رها