اشرف غنی استراتژی جدید امریکا را یک تحول بزرگ خواند

رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار با جیمز متیس استراتژی جدید امریکا را یک تحول بزرگ خوانده گفت، این تحول طرفین درگیر را وادار ساخته تا به فرضیه‌های‌شان بازنگری کنند.

به‌گفته رئیس جمهور اشرف غنی، این استراتژی فرصتی را به میان آورد که آن‌ها توانستند طرح صلح با طالبان را اعلان کنند.

اشرف غنی در تویتر خود نوشت که در ارگ ریاست جمهوری با وزیر دفاع امریکا در کنار طرح صلح با طالبان، روی مذاکرات با پاکستان به سطح دو دولت، انتخابات آینده و مسایل دیگر، بحث و گفتگو کرد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز در مورد دیدار رئیس جمهور و وزیر دفاع امریکا به رادیو آزادی گفت:

"هر دو جانب در رابطه به گفتگو با طالبان، مذاکرۀ دولت به دولت با پاکستان، مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه، مبارزه با مواد مخدر و تأمین امنیت انتخابات آینده صحبت کردند."

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وزیر دفاع امریکا در حالی به افغانستان سفر می‌کند که رئیس جمهور اشرف غنی در کنفرانس پروسه کابل در ۲۸ ماه فبروری یک طرح همه‌جانبه را برای پیشبرد صلح با طالبان اعلان کرد.

اگر این طرح پیشنهاد شده را طالبان بپذیرند، به‌شمول رفع تعزیرات بین‌المللی بر طالبان، این گروه به‌حیث یک حزب سیاسی در افغانستان به رسمیت شناخته می‌شود.

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان از قول جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفته شده که پیشنهاد صلح حکومت افغانستان نه‌تنها از سوی امریکا حمایت شده، بلکه به‌گفته وی جامعه جهانی نیز از آن حمایت کرده‌است.

او گفت، اگر این طرح عملی شود، افغانستان به صلح دست می‌یابد.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت، آن‌ها نشانه‌های از تمایل گروه‌های کوچک طالبان به صلح را به دست آورده‌اند.

ضمناً، در این اواخر گزارش‌های به نشر رسیده‌اند که گویا تعدادی از رهبران طالبان برای گفتگوهای صلح آماده‌گی نشان داده و یا این‌که آن‌ها چند ولایت را تقاضا کرده‌اند.

در این حال، یک منبع نزدیک به دفتر قطر طالبان به شرط افشا نکردن نامش به رادیو آزادی این دو گزارش را رد کرده‌است.

اما این منبع، یکبار دیگر تأکید کرده‌است که آن‌ها می‌خواهند در مورد طرح اخیر صلح رئیس جمهور غنی هم با امریکا گفتکو کنند.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

ولی، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا دیروز در کابل در صحبت با خبرنگاران موقف کشورش را بار دیگر تکرار کرده گفت، مالکیت و رهبری صلح به دست افغانان خواهد بود و امریکا با طالبان مسلح به‌طور مستقیم ملاقات نخواهد کرد.

وزیر دفاع امریکا افزود، آن‌ها می‌خواهند تا طالبان بدانند که بر آن‌ها در میدان جنگ پیروز نمی‌شوند که به باور جیمز متیس این کار را آن‌ها به‌خاطر تمایل طالبان به صلح و آشتی انجام می‌دهند.

جیمز متیس گفت:

"امریکا در افغانستان پیروزی می‌خواهد، این پیروزی، پیروزی نظامی نخواهد بود، بلکه پیروزی خواهد بود که در نتیجه پروسه صلح و آشتی به دست می‌آید."