اتصال منطقوی، تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری و امنیت موضوعات مورد بحث غنی و عمران خان

دیدار رئیس جمهور غنی با عمران خان صدراعظم پاکستان در عربستان سعودی. May 31 2019

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز پنجشنبه ۶ سرطان در اسلام‌آباد با مقامات پاکستان ملاقات کرد.

این سفر آقای غنی به دعوت عمران خان صدراعظم پاکستان صورت گرفته‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به این سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان، گفته‌است: "در این سفر روی چهار موضوع تمرکز خواهد شد، نخست اتصال منطقوی، دوم تجارت، ترانزیت و سرمایه گذاری و سوم روی امنیت بحث می شود، موضوع چهارم در مورد صلح است، چون حکومت افغانستان، مردم و جامعه جهانی آماده‌اند که به این بحران ۴۰ ساله نقطه پایان بگذارند، دیده شود سایر کشورهای منطقه به خصوص پاکستان در این زمینه چقدر آماده‌گی دارد و چگونه همکاری می‌تواند."

سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان در حالی صورت گرفته است که مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا سه‌شنبه هفته جاری در کابل روی اهمیت پاکستان در پروسه صلح افغانستان تأکید کرده گفت، اسلام‌آباد باید در این عرصه گام‌های عملی بردارد.

آقای پامپیو همچنان ابراز امیدواری کرده گفت، انتظار می‌رود که الی حدود دو ماه آینده با طالبان افغان یک توافق صلح صورت بگیرد.

دور هفتم گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز با نماینده‌گان طالبان روز شنبه در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز خواهد شد.

نخستین سفر محمد اشرف غنی به پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی با آغاز کار وی به‌حیث رئیس حکومت وحدت ملی افغانستان صورت گرفت، وی در شهر راولپندی با مقامات ارشد نظامی آن کشور نیز ملاقات کرد.

محمد صدیق پتمن کارشناس سیاسی افغان می‌گوید، با آن ملاقات رئیس جمهور غنی اصول دیپلوماتیک را زیرپا کرد تا در زمینه بهبود روابط بین دو کشور حسن نیت نشان دهد: "هنوز هم ناوقت نیست، حسن نیت محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به جای آن باقیست. در صورتی‌که پاکستان قدم بردارد و در باره صلح افغانستان نیت خود را در عمل ثابت کند که اگر نیت خوب دارد، فعلاً همچو فضا موجود است. امیدوار هستیم پاکستان همچو کار را بکند. در مرحله که ما قرار داریم صلح در افغانستان بیشتر به نفع پاکستان است، پاکستان می‌تواند از این اتصال منطقوی نسبت به افغانستان، منفعت بیشتر ببرد. امیدوار هستیم سفر رئیس جمهور غنی، نتایج مثبت داشته باشد."

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستان، رئیس جمهور غنی در جریان این سفر دو روزه به شهر لاهور نیز رفته و در آنجا در نشست مشترک تجار دو کشور اشتراک خواهد کرد.

محمد اشرف غنی در سال جاری پاکستان را متهم کرد که در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند. آقای غنی همچنان گفته است، کلید جنگ افغانستان در اسلام‌آباد است.