لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

مقامات: بامیان به مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر مبدل شده‌است


ولایت بامیان یکی از ولایت های مرکزی کشور است که به گفته مقامات محلی این ولایت در سطح بامیان مواد مخدر کشت نمی‌شود اما این ولایت با داشتن کوه‌های مرتفع و صعب‌العبور که دسترسی به آن مشکل است به یک مسیر مناسب برای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر تبدیل شده‌است.

حسین نظری رئیس ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" متأسفانه بامیان مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر است. بیشتر توزیع و فروش مواد مخدر در ولسوالی ورس ولایت بامیان و در بازار این ولسوالی وجود دارد. همین‌طور مواد مخدر بیشتر از مسیر ولایت های همسایه میدان وردک، پروان، بغلان و دایکندی در این ولایت انتقال پیدا می‌کنند که حتی از مسیر ولایت غزنی نیز مواد مخدر به بامیان قاچاق می‌شود. این مسیرها باعث شده تا بامیان به مسیر قاچاق مواد مخدر از جنوب به شمال و از شمال به جنوب تبدیل شود."

برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بامیان نیز فعالیت های گسترده‌ای را انجام داده که تنها در دو سال گذشته در حدود ۵۰۰کیلوگرام مواد مخدر را از نزد قاچاقبران کشف و ضبط کرده اند.

سمونمل نقیب الله حسینی مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه بامیان به رادیو آزادی گفت:

" در سال ۱۳۹۵، گرفتاری ۲۲ قضیه قاچاق مواد مخدر است که از این قضیه ها به تعداد ۲۳ نفر از قاچاقبران مواد مخدر دستگیر و به پنجه قانون سپرده شده اند. همینطور از ابتدای سال جاری تا حال ۶ قضیه قاچاق مواد مخدر از ساحات مرکز بامیان دستگیر شده‎اند که در پیوند به این قضیه ها ۴ نفر قاچاقبر مواد مخدر دستگیر و به پنجه قانون سپرده شده اند."

به گفته آقای حسینی با وجود تلاش‎های زیاد پرسونل مبارزه با مواد مخدر بامیان اما متاسفانه در سال جاری تشکیل این بخش از ۳۵ نفر به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرده که این باعث می‎شود تا کنترول ساحات بامیان به سختی انجام شود.

وی افزود:

" تعداد ۳۵ نفر پرسونل داشت به تیپ C که فعلا ۱۰ نفر پرسونل دارد کاهش پیدا کرده که با این تعداد ما نمی‎توانیم ۷ ولسوالی ولایت بامیان و تمامی این ولایت را تحت پوشش مبارزه با مواد مخدر قرار بدهیم. همینطور در قسمت تجهیزات ما کمبودات داریم به عنوان نمونه پولیس مبارزه با مواد مخدر بامیان اسکنر ندارد و به همین دلیل ما نمی‎توانیم به درستی وسایط را تلاشی کنیم و مواد مخدر را از این وسایط شناسایی کنیم."

قاچاق مواد مخدر به یک مشکل عمده تبدیل شده که به گفته رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر بامیان حمایت زورمندان از قاچاق مواد مخدر باعث شده تا مبارزه با مواد مخدر به کندی صورت بگیرد و این پدیده هر روز در حال افزایش باشد.

آقای نظری اضافه کرد:

" کار و بار مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر کار آدم های عادی نیست و این کار مردم های زومند است. کار مافیای ملی و بین‎المللی است و مافیای منطقوی نیز در این مورد دست دارند که متأسفانه بامیان در این زمینه بسیار متأثر شده است."

به گفته مقامات محلی بامیان انتقال مواد مخدر از جنوب کشور به شمال کشور از طریق ولایت بامیان باعث شده که تعداد زیادی از مردم این ولایت در معرض استعمال مواد مخدر قرار بگیرند که طبق گفته ریاست مبارزه با مواد مخدر بامیان هنوز آمار دقیق در این مورد وجود ندارد اما طبق سرویی سال گذشته آن‌ها ۱۱فیصد نفوس ولایت بامیان در معرض استعمال مواد مخدر قرار دارند.

گزارش: عباس نادری

مرتبط

XS
SM
MD
LG