لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

نیویارک تایمز: ۸۵ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود


در حالی‌که قبل از این وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفته‌است که بیش از۹۰ درصد تریاک تولید شده در این‌کشور در بیرون از افغانستان پروسس می‌شود، در یک مقاله تازه نیویارک تایمز آمده‌است که نصف تریاک کشت شده در این‌کشور در داخل افغانستان پروسس می‌گردد.

روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله اش نوشته است که افغانستان ۸۵ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

نویسنده مقاله به نقل از مقام‌های افغان و غربی می‌نگارد که پروسس تریاک در داخل افغانستان قاچاق مواد مخدر را آسان تر ساخته است.

در این مقاله هم‌چنان آمده‌است که طالبان مسلح کم از کم 60 درصد مصارف شانرا از درک کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تأمین می‌کنند.

اما وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در رابطه به افزایش کشت تریاک و تولید بیشتر مواد مخدر در سال روان ابراز نگرانی می‌کند.

محمد حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

" متأسفانه در مقایسه به سال گذشته در کشت و تولید مواد مخدر افزایش قابل ملاحظه به وجود آمده است که علت اصلی آن نا امنی است. زیرا در مناطق نا امن زمینه فعالیت برای گروه‌های مافیایی وجود دارد و دیگر این‌که ترانزیت مواد مخدر از طریق کشورهای منطقه صورت می‌گیرد. اگر جلو ترانزیت این مواد گرفته شود و تقاضا در بازارهای جهانی نیز کاهش یابد، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان نیز ریشه کن خواهد شد."

پیش از این آژانس خبری فرانسه نیز به نقل از برخی مقام‌ها نگاشته بود که طالبان مسلح کنترول بیشتر کارخانه های تولید هیرويين را در دست گرفته‌اند و از این طریق میلیون‌ها دالر به دست می‌آورند.

ویلیم براون فیلد، معیین وزارت خارجه امریکا در بخش مبارزه علیه مواد مخدر و تنفیذ قانون نیز در کابل به رسانه‌ها گفته بود که طالبان تمامی محصولات کوکنار شان را در داخل افغانستان پروسس می‌کنند.

در همین حال رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه می‌گوید، فابریکه‌های تولید مواد مخدر در مناطق نا امن افغانستان فعالیت می‌کنند و طالبان نیز بر این کارخانه‌ها کنترول دارند.

هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

" در هر منطقه افغانستان که طالبان مسلح بر آن کنترول داشته باشند، کارخانه های پروسس تریاک در آن وجود دارد. مواد اصلی (مواد مخدر) که در این‌جا پروسس می‌شود، در بخش انتقال آن نیز سهولت به بار می‌آورد و سپس آنرا به خارج از کشور قاچاق می‌کنند."

شماری از کارشناسان سیاسی به این باور اند که اگر مبارزه علیه مواد مخدر به گونه هم زمان و هماهنگ با مبارزه علیه تروریزم به پیش برده شود، نتیجه مثبتی را در پی خواهد داشت.

محمد ظفر معیین پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، نا امنی‌ها زمینه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را فراهم ساخته است و کشت و تولید آن نیز در مناطق نا امن صورت می‌گیرد.

گزارش: عبادالله حنانزی

مرتبط

XS
SM
MD
LG