لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

والی هلمند: قوماندانان امریکایی وعده کردند که تروریستان را شکست می‌دهند


حیات‌الله حیات والی هلمند گفته‌است، یک مقام بلند پایۀ نیروی بحری ایالات متحده وعده سپرده تا هنگامی که تروریستان در افغانستان شکست نخورده باشند، امریکا در این کشور حضور نظامی خواهد داشت.

آقای حیات در گفت‌و‌گوی تیلیفونی شام شنبه «۲ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که ریچارد اسپنسر مسئول نیروی بحری و رابرت نیلر فرمانده قول اردوی نیروی بحری ایالات متحده دیروز از هلمند دیدن کردند.

حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

آقای حیات افزود که در موارد گوناگون از جمله همآهنگی در مبارزه علیه شورشیان بحث شد.

وی می‌گوید:

"در مورد تعهد و نقش مأموریت حمایت قاطع صحبت شد که به حمایت از نیروهای افغان همچنان ادامه خواهند داد تا یا دشمن از بین برود یا این‎که در پروسۀ صلح و گفت‌و‌گوهای صلح با حکومت افغانستان اشتراک کند."

پیش از این، مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده ناوقت پنج‌شنبه در یک دیدار غیر منتظره وارد افغانستان شد و در کنار دیدار با رهبران حکومت با نیروی ایالات متحده هم دیدار کرد.

یک گزارش ماه اکتوبر روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های افغان و غربی حاکی از آن‌است که تجارت مواد مخدر کم از کم ۶۰ درصد عواید طالبان را تشکیل می‌دهد.

پیش از این، جنرال جان نیکلسن فرمانده نیروهای ایالات متحده و مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان گفته‌است، در حمله‌های هوایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر در هلمند به طالبان حدود ۵۰ میلیون دالر زیان مالی رسیده‌است.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

والی هلمند همچنین گفت که در دیدار با مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده در مورد چگونگی خشکانده شدن منابع مالی مخالفان مسلح حکومت هم صحبت شد.

او افزود که کار و بار مواد مخدر از دلایل عمدۀ ناامنی در هلمند است.

وی می‌گوید:

"مافیای بین‌المللی به‌شمول مخالفان مسلح دولت از کار و بار مواد مخدر پول به دست می‌آرند و در برابر نیروهای افغان می‌جنگند. بنا برین، در مورد ادامۀ عملیات نظامی تأکید شد تا منابع مالی که به دست مخالفان مسلح یا مافیای بین‌المللی می‌رسد، از بین برده شود."

در یک گزارش تازۀ مشترک میان حکومت افغانستان و سازمان ملل‌متحد آمده‌است که کشت کوکنار در هلمند در سال ۲۰۱۷، ۶۳۷۰۰ هکتار دیگر افزایش یافته و در مجموع بیش از ۱۴۴ هزار هکتار زمین در این ولایت تحت کشت کوکنار بوده‌است.

آقای حیات به رادیو آزادی گفت که در جریان عملیات نظامی در شش ماه گذشته ۳۵ فرمانده کلیدی شورشیان کشته شده‌اند، به‌شمول معاون والی نام نهاد طالبان برای هلمند و هم قوماندان قطعۀ سرخ طالبان.

پیش از این، والی هلمند به رادیو آزادی گفته‌است که پنج ولسوالی هلمند در کنترول دولت نیست و این‌که صد‌ها فابریکۀ تولید مواد مخدر طالبان در مناطق تحت کنترول آنان فعال‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG