لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

حقمل: حکومت از حمایت برخی مقامات حکومتی از کاندیدان حذف شده جلوگیری کند


پس از اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه، حالا کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید برخی مسئولان حکومت در موارد مختلف از کاندیدان حذف شده در سخنرانی‌ها و گرهمایی‌های آنان حمایت می‌کنند.

حمیرا حقمل معاون این کمیسیون روز جمعه هنگام ارائه گزارش این کمیسیون از روند بررسی و رسیده‌گی به شکایات مربوط به فهرست کاندیدان حذف شده ولسی جرگه از حکومت خواست تا از مداخله و حمایت مسئولان حکومت از این کاندیدان جلوگیری نماید.

حمیرا حقمل
حمیرا حقمل

وی گفت:

"یک تعداد از مسئولین و نهاد‌های دولتی در موارد مختلف از کسانی‌که حذف شده‌اند حمایت می‌کنند آنان در گردهمایی‌ها و جاهای مختلف دیده می‌شوند حتی سخنرانی‌ها می‌کنند و به حمایت از آنان صحبت‌های را انجام می‌دهند که در مغایرت با فرمان اخیر ریاست جمهوری قرار دارد که در آنجا گفته شده هیچ‌کس بشمول نهاد‌ها و مسئولین حکومتی نمی‌توانند در امور انتخاباتی مداخله نمایند."

خانم حقمل هم‌چنان گفت، حکومت باید از این عملکرد آنان جلوگیری کرده و آنانرا به پنجه قانون بسپارد تا درس عبرت برای دیگران که در آینده می‌خواهند چنین اعمال را دنبال کنند باشد.

خانم حقمل می‌گوید، اگر حکومت به خواست آنان رسیده‌گی نکرد آنان مجبور هستند تا از طریق رسانه‌ها آن افراد را معرفی نمایند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که کمیسیون مستقل انتخابات به تازه‌گی فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ را اعلام کرد که بر اساس آن ۳۵ تن از نامزدان حذف شده بودند.

پس از نشر این فهرست هواداران این افراد پیش روی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل برخی دفاتر ولایتی آن بنام اعتراض مدنی گردهم آمده و کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی را تهدید کردند.

در شماری از ولایات آنان دفاتر کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم رسیده‌گی به خواست شان راه‌ها را نیز مسدود می‌کنند.

از سوی هم مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان به فیصله هر دو کمیسیون احترام داشته و هیچ یک از مسئولین حکومت حق مداخله و حمایت از کاندیدان حذف شده را ندارند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه

وی افزود:

" تقاضای من از همه جهت‌ها و جریان‌ها اینست که باید به تصامیم کمیسیون به عنوان یک نهاد مستقل احترام بگذارند از طرف حکومت کسی حق ندارد مداخله کند. حکومت اعلامیه هم صادر کرده در این زمینه و من به نماینده‌گی از ریاست اجرائه می‌گویم که ما به تصامیم هر دو کمیسیون احترام قایل استیم و هیچ نوع مداخله از طرف ما صورت نگرفته و نمی‌گیرد."

حمیرا حقمل می‌گوید، فهرست نامزدان انتخابات ولسی جرگه نهایی‌است و هیچ تغییر در آن وارد نخواهد شد.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته‌است که هیچ یک از مسئولان دولتی حق مداخله در کار‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارند.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG