لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

عبدالله: نظام موجود و قانون اساسی در افغانستان ادامه می‌یابد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان از هر نوع تلاش حمایت می‌کند که این کشور را به صلح برساند اما به گفته وی در چنین تلاش‌ها و حرکت‌ها باید دستآوردها و قربانی‌های افغان‌ها مصون باشد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه قبل از آغاز نشست شورای وزیران به رسانه‌ها گفت، در این کشور نظام موجود و قانون اساسی ادامه می‌یابد.

وی گفت:

"از هر کوششی که ما را به صلح نزدیک بسازد حمایت می‌کنیم اما در هر کوشش در هر حرکت باید که جای و جایگاه مردم و قربانی مردم افغانستان برای حفظ دستآوردها از جمله جمهوری اسلامی افغانستان، قانون اساسی کشور ما، نیروهای امنیتی و دفاعی و حقوق فردی اتباع کشور است که باید از حیثیت این قربانی‌ها نمایندگی صورت بگیرد بدون از این هیچ نوع صلحی تحقق پذیر نیست."

آقای عبدالله می‌گوید، هر کسی‌که از جنگ دست بکشد، با تروریزم قطع رابطه کند و زیر چتر جمهوری اسلامی افغانستان در صلح زندگی نماید مردم این کشور از وی استقبال می‌کند.

آقای عبدالله هم‌چنان بخاطر رسیدن به صلح روی وحدت ملی و همکاری کشورهای منطقه و جهان تأکید کرد.

وی هم‌چنان گفت: "مقام و چوکی آن کیفیت و لذت را ندارد مانند این‌که مثل یک افغان عادی در فضای صلح زندگی نمایی."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پنجمین سفرش را به برخی کشورهای آسیایی و اروپایی آغاز کرده‌است.

بلجیم، جرمنی، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان از جمله کشورهای اند که آقای خلیل‌زاد مصروف گفتگوهای صلح با آنان تا پایان ماه فبروری خواهد بود.

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور روز گذشته در یک نشست بزرگ مردمی در ولسوالی شنیوار ولایت ننگرهار گفته، اراده قوی موجود است و تلاش صورت می‌گیرد تا به جنگ ۴۰ ساله که سبب خویریزی‌ها شده نکته پایان گذاشته شود.

آقای غنی گفته‌است، آن‌ها صلح را در کعبه شریف می‌خواهند نه در مسکو و هم‌چنان گفته که بخاطر رسیدن به صلح آماده هر نوع قربانی است وی همچنان تاکید کرد که چوکی ریاست امانت مردم است و اختیار آنرا نیز مردم دارند.

این در حالیست که چند روز پیش شماری مقامات پیشین، اعضای شورای ملی و سیاستمداران نشست دو روزه را در مسکو با نماینده‌های طالبان داشتند که در آن نشست نماینده حکومت افغانستان اشتراک نداشت.

در پایان نشست دو روزه مسکو یک تفاهمنامه ۹ ماده‌ای منتشر شد که در آن مسایلی چون تغییر قانون اساسی افغانستان و اصلاحات در نهادهای امنیتی و دفاعی ذکر شده‌است.

در عین حال حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان بدین باور است که در توافقات صلح باید به دستآوردهای ۱۷ سال گذشته و قربانی‌های مردم توجه شود.

حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان
حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان

وی گفت:

"اگر طالب صلح می‌کند باید بخشی از این نظام شود نه این‌که دوباره نظام ایجاد کند اما به باور من اکثریت افغان‌ها دوباره نظام قبلی طالبان را نمی‌خواهند و در این مورد نگرانی زیاد دارند و اگر طالب به خواست خود نظام بسازد این مسئله برای اکثریت افغان‌ها قابل نگرانی است از دستآوردهای ۱۷ سال گذشته هیچ کس چشم پوشی کرده نمی‌تواند"

آقای اعظمی می‌گوید، در توافق صلح بیشتر نظریات مردم مهم است که آنان چه می‌خواهند.

به گفته وی، بهتر این است که هر دو طرف به خصوص طالبان به موقف خویش نرمی نشان داده و به چنان گفتگوهای صلح با حکومت حاضر شوند که در آن قربانی و خواست‌های مردم در نظر گرفته شود.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG