لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

سیف د چلدرن: کودکان سوء تغذی دو برابر شده و در یک ماه ۴۰ کودک افغان جان داده‌اند


آرشیف، شماری از کودکان بستری مبتلا به سوء تغذیه در ولایت کندهار افغانستان
آرشیف، شماری از کودکان بستری مبتلا به سوء تغذیه در ولایت کندهار افغانستان

بحران اقتصادی در افغانستان و افزایش بی‌کاری و فقر سبب بلند رفتن میزان سوء تغذیۀ اطفال در افغانستان شده‌است.

سازمان حفاظت از کودکان (سیف د چلدرین) افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان را نگران کننده خوانده است.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه «۲۹ جدی ۱۴۰۰» با نشر گزارشی از دو برابر شدن شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه پس از ماه اگست ۲۰۲۱ و حاکمیت طالبان در افغانستان خبر داده‌است.

در گزارش این سازمان آمده است که تنها در ماه دسمبر ۴۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه در راه رسیدن به شفاخانه در شمال افغانستان جان داده‌اند.

مسؤولان منطقه‌ای سازمان حفاظت از کودکان می‌گویند، نظام صحی افغانستان در آستانۀ سقوط قرار دارد و این مسئله سبب شده تا کودکان مبتلا به سوء تغذیه خدمات درمانی لازم را دریافت نکنند.

آرشیف، یک کودک بستری مبتلا به سوء تغذیه در ولایت کندهار افغانستان
آرشیف، یک کودک بستری مبتلا به سوء تغذیه در ولایت کندهار افغانستان

شارلوت رز، مدیر رسانه‌یی این سازمان در منطقه به رادیو آزادی گفت: "متأسفانه بسیاری از کودکان کمک‌های صحی را که شدیداً نیاز دارند دریافت نمی‌کنند‌، زیرا نظام صحی در آستانۀ سقوط قرار دارد. کودکانی‌که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند با درهای بستۀ شفاخانه‌ها روبه‌رو می‌شوند و دواخانه‌ها برای آن‌ها دوا ندارند. علت این رویداد منجمد شدن اعطای پول (یعنی دارایی‌های افغانستان) به افغانستان است و تا هنگامی‌که برای این مشکل راه حلی نیابیم کودکان بیشتری خواهند مُرد و این یک واقعیت ناراحت کننده است."

به اساس گزارش نشر شدۀ سازمان حفاظت از کودکان، در صورت نرسیدن کمک‌ها زند‌ه‌گی ۱۴ میلیون کودک در افغانستان با تهدید سوء تغذیه روبه‌رو خواهد شد.

متخصصان بخش تغذیۀ کودکان چالش اقتصادی و افزایش ناداری را از عمده‌ترین عوامل مبتلا شدن کودکان به بیماری سوء تغذیه عنوان می‌کنند.

داکتر همایون لودین، متخصص تغذیۀ کودکان به رادیو آزادی می‌گوید، از هر سه کودک مبتلا به سوء تغذیه با مبتلا شدن به امراض دیگری مانند اسهال یا سینه‌وبغل یکی از آن‌ها می‌میرد.

آقای لودین می‌افزاید: "می‌گویند که در حدود ۳۵ فیصد مرگ‌ومیر معمولاً از مرگ‌ومیر اطفالی هستند که از امراض مختلف با سوء تغذیه یکجا می‌میرند، اگر طفل سوء تغذیه نباشد این مرگ‌ومیر واقع نمی‌شود."

آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغدیه در افغانستان
آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغدیه در افغانستان

در گزارش اخیر سازمان حفاظت از کودکان همچنان آمده است که میزان سوء تغذیۀ کودکان در افغانستان در حال افزایش است و احتمال می‌رود تا یک میلیون کودک دچار سوء تغذیۀ شدید شوند و در معرض خطر مرگ قرار گیرند، مگر این‌که درمان مورد نیاز خود را دریافت کنند.

سازمان حفاظت از کودکان به تاریخ ۲۱ جدی هم با نشر گزارشی نگرانی خود از وضعیت کودکان مبتلا به سوء تغذیه را بیان کرده بود و از جامعۀ جهانی خواسته بود که برای زنده ماندن کودکان و بر اساس طرح کمک ۴،۴ میلیارد دالری بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲، کمک‌های مورد نیاز را در زمستان پیش‌رو برای افغانستان فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG