لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۳ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

واکنش اتحادیهٔ اروپا در مورد ممنوعیت سفر بنیت به افغانستان؛ « طالبان به تصمیم خود غور مجدد کنند»


 ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان

اتحادیۀ اروپا نیز به اقدام طالبان در مورد ممنوع کردن سفر ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، واکنش نشان داد.

اتحادیۀ اروپا در این مورد عمیقاً ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که در بارۀ این تصمیم خود از سر غور کنند.

پیتراستانو سخنگوی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در پستی در شبکۀ اکس (تویتر سابق ) روز پنجشنبه اول سنبله گفت که این اتحادیه از طالبان همچنان می خواهد که به بنیت اجازه بدهند که برای گزارش دهی و مستند سازی بدون مانع به افغانستان دسترسی داشته باشد و با او همکاری صورت گیرد.

آیا طالبان این تصمیم خود را تغییر خواهند داد؟
نصرالله ستانکزی استاد سابق پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی
نصرالله ستانکزی استاد سابق پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی

نصرالله ستانکزی استاد سابق پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی در مورد چنین نظر دارد:

«به سادگی به نظرمن دیده نمی شود که طالبان از موضعگیری که کردند یا تصمیمی که گرفته اند در این خصوص عقب نشینی کنند و اگر عقب نشینی هم کنند در برابر امتیاز خواهند کرد زیرا تجربۀ کار قبلی شان و عدم اشتراک شان در نشست های دوحه که ملل متحد آن را تنظیم می کرد باعث آن شد که ملل متحد اندکی عقب نشینی کند و حتی اجندای جلسه سوم دوحه هم به مشورۀ طالبان انتخاب شد.»

سخنگوی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفته است که این اتحادیه از کار و ماموریت ریچارد بنیت کاملاً حمایت می کند.

نصر الله ستانکزی: طالبان از تصمیم خود عقب نشینی نخواهند کرد، اگر بکنند هم امتیاز خواهند گرفت

پیش از این ، دیدبان حقوق بشر تصمیم طالبان را در بارۀ منع سفر بنت به افغانستان نکوهش کرد و آن را شرم آور خواند.

الین پیرسون مدیر بخش آسیا در این سازمان در بیانیه ای روز چهارشنبه گفت که ممنوع شدن سفر بنیت به افغانستان باید عزم بین المللی را برای مستندسازی و پاسخگویی در بارۀ تخطی های حقوق بشری تقویت کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز سه شنبه در گفتگو با تلویزیون خصوصی طلوع نیوز تایید کرد که ریچارد بنیت را از سفر به افغانستان منع کرده اند.

مجاهد اتهام وارد کرده که آقای بنیت علیه طالبان پروپاگند می کرد ؛ اما گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان گفته است که به طور دوامدار در پی تعامل شفاف با طالبان بوده است.

او همچنان گفته که بر اساس مسئولیتش ارزیابی مهمی را از وضعیت حقوق بشری افغانستان انجام داده و برای بهبود وضعیت توصیه ها و پیشنهاداتی را ارائه کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان

ریچارد بنیت از زمانی آغاز کارش در اپریل سال ۲۰۲۲ به عنوان گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان ، چندین گزارش در مورد وضعیت حقوق بشری این کشور تهیه کرده است.

بنیت گفته است که با وجود ممنوعیت سفرش به افغانستان به مستند سازی تخطی های حقوق بشری در این کشور ادامه می دهد.او قبلاً گفته بود که برخورد تند طالبان با زنان و دختران می تواند به عنوان جنایت علیه بشریت به حساب آید.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال اخیر ، محدودیت های زیادی را بر زنان و دختران وضع کردند.بر اساس دستور طالبان ، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شده اند و پوهنتون ها نیز به روی دختران مسدود شده است.

طالبان همچنان زنان را از کار در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی و دفتر های ملل متحد در افغانستان منع کرده اند.

حکومت طالبان را هنوز هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.رعایت حقوق بشری به خصوص حقوق زنان و دختران یکی از شرط های اساسی جامعۀ جهانی در زمینۀ به رسمیت شناسی حکومت طالبان دانسته می شود.

XS
SM
MD
LG