دونالد ترمپ: با طالبان مذاکره نمی‌کنیم

رئیس جمهور امریکا می‌گوید، به دنبال حملات اخیر در افغانستان، ایالات متحده نمی‌خواهد با طالبان وارد مذاکره شود.

دونالد ترمپ روز دوشنبه در واشنگتن هم‌چنان گفت که ایالات متحدۀ امریکا برای مأموریتی که به افغانستان آمده، آن را به پایان خواهد رساند.

دونالد ترمپ در دیدار با نماینده‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در واشنگتن در اشاره به طالبان و وضعیت افغانستان گفت، فکر نمی‌کند که ایالات متحده در حال حاضر برای انجام گفت‌وگوها آماده باشد و این پروسه به زمان خیلی زیاد نیاز دارد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

وی افزود:

"چیزی را که ما می‌بینیم آن‌ها با بی‌رحمی انجام می‌دهند، مردم خود را به‌شمول زنان و کودکان می‌کشند، زنان و کودکانی که کاملاً بی‌گناه استند، این فاجعه است. بناءً گفت‌وگوی با طالبان نخواهد بود. نمی‌خواهیم با آن‌ها گفت‌وگو کنیم. چیزی را که باید تمام کنیم، تمام خواهیم کرد. اگر کسی دیگری نتوانسته این وضعیت را پایان دهد، ما این توانایی را داریم که تمامش کنیم."

اظهارات رئیس جمهور امریکا به دنبال چند روز مرگبار در افغانستان که بیشترین تلفات را در کابل داشت، صورت می‌گیرد.

حمله گروهی بر هوتل انترکانتیننتال، رویداد خونین در نزدیک شفاخانه جمهوریت و حمله بر یک جزوتام فرقه ۱۱۱ کابل، در مجموع بیش از ۱۳۰ کشته و صد‌ها زخمی برجا گذاشته اند.

رئیس جمهور افغانستان به دنبال این رخداد‌ها قرار است برخی اقدام‎های امنیتی را به زودی اعلان کند.

یک منبع در ارگ که خواسته نامش گرفته نشود، دیشب به رادیو آزادی گفت که این اقدام‎ها تا پس از چاشت امروز اعلان خواهند شد.

این منبع از یک جلسه اضطراری تیم امنیتی یعنی وزیران دفاع و داخله، رئیس عمومی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی با رئیس جمهور در جریان دیشب در ارگ خبر داد، اما جزئیات بیشتر در این مورد پخش نشده‎است.

رئیس جمهور غنی روز دوشنبه در دیدار با همتای اندونیزیایی‌اش در ارگ گفت، به زودی در برابر شورشیان پاسخ جدی خواهد داد.

محمد اشرف غنی

وی گفت:

"خون ما بی‌پاسخ نخواهد ماند. من در جواب به فاجعه‌های بشری اخیر، معلومات را به زودی در باره اقدام‌های جدی و واضح خود با شما و مردم شریک خواهم ساخت."

به دنبال حملات کابل و واکنش رئیس جمهور امریکا که گفت کشورش نمی‌خواهد با طالبان وارد مذاکره شود، پاکستان یک بار دیگر به انجام مذاکرات صلح تحت رهبری افغان‌ها تأکید ورزیده‌است.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در صحبت با بخش مشال رادیو آزادی هم‌چنان گفت، کشورش خیلی نفوذ محدود بالای طالبان مسلح دارد.

وی افزود:

"خواست ما و حمایت ما از پروسه صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌هاست و این زود‌ترین راه حل برای بحران افغانستان است. پاکستان هر کمک و همکاری که نیاز باشد، انجام می‌دهد زیرا تروریزم یک دشمن مشترک است. ما اگر نفوذی هم بالای طالبان داشته باشیم، خیلی محدود است. این موقف عمومی است که بارها از سوی پاکستان تکرار شده‌است."

پاکستان از سوی مقام‌های ارشد امریکا و افغان به حمایت از شورشیان متهم است.

رئیس جمهور امریکا، یک ماه پیش رهبری پاکستان را به دروغ‌گویی و فریب دادن دیگران در مبارزه با تروریزم متهم کرد.

اما پاکستان که از سوی امریکا و افغانستان به‌عنوان پایگاه و مرکز شورشیان افغان دانسته می‌شود، بار‌ها این اتهامات را رد کرده که از طالبان، شبکه حقانی و سایر گروه‌های شورشی افغان حمایت می‌کند.

گزارش: جاوید نعیمی