کمیسیون انتخابات: تاریخ برگزاری انتخابات در ماه حمل اعلان می‌شود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نگرانی‌های را رد می‌کند که گویا انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار نمی‌شوند.

پیش از این سفیران گروه بین‌المللی "پشتیبانی انتخابات" در اعلامیۀ گفته بودند که برای آوردن اصلاحات، نیاز است تا انتخابات پیشرو، تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعهد کرده که انتخابات با وجود تأخیر چند ماهه، در ماه میزان سال ۱۳۹۷ شمسی برگزار خواهد شد.

وسیمه بادغیسی معاون این کمیسیون در امور عملیاتی دیشب به رادیو آزادی گفت، تاریخ دقیق برگزاری انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها در ماه حمل اعلان خواهد شد.

وسیمه بادغیسی معاون کمیسیون مستقل انتخابات در امور عملیاتی

وی افزود:

"ما تصمیم داریم که انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۲۰۱۸ برگزار شود و انتخابات مربوط به ریاست جمهوری و شورا‌های ولایتی به سال ۲۰۱۹ برگردد. فعلاً تصمیم کمیسیون مبتنی بر همین اساس است."

این در حالی‌است که گروه بین‌المللی پشتیبانی از انتخابات افغانستان، یکسو از برگزاری انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها در سال ۲۰۱۸ حمایت کرده و از جانب دیگر، به‌خاطر اصلاحات بیشتر خواهان تعویق انتخابات پیشرو تا سال ۲۰۱۹ شده‌است.

گروه پشتیبانی انتخابات متشکل از نماینده‌ها و سفیران امریکا، بریتانیا، جرمنی، جاپان، دنمارک، اتحادیه اروپا، ناتو و یوناما یا هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل‌متحد در افغانستان است.

این گروه شام دوشنبه «۲۸ حوت ۱۳۹۶» با نشر یک اعلامیه گفت که خواهان برگزاری به موقع انتخابات شورای ملی در سال ۲۰۱۸ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ است.

اما باز هم به‎خاطر نیاز بیشتر به اصلاحات خواهان به تعویق انداختن انتخابات پیشرو شد.

وسیمه بادغیسی معاون کمیسیون مستقل انتخابات در امور عملیاتی به رادیو آزادی گفت، اصلاحات انتخاباتی به میان آمده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود:

"در واقع یکی از اصلاحات مهم، ارزیابی مراکز رأی‌دهی بود که انجام گرفته و به‌عنوان یک موضوع، کاملاً تطبیق و عملی شده‌است. دومین اصلاح تخنیکی و عملیاتی که آمده اینست که کارت‌های رأی‌دهی سابق باطل اعلان شده و فهرست رأی دهنده‌گان بر اساس تذکره‌های ورقی تهیه می‌شود. تهیه فهرست رأی دهنده‌گان یک اصلاح تخنیکی عمده‌است که می‌تواند گامی در راستای شفافیت باشد. بنابر این فکر می‌کنم که اصلاحات آمده و تطبیق شده است. هم‌چنان روند اصلاحات در جریان است."

بر اساس قانون اساسی، کار نماینده‌های شورای ملی فعلی افغانستان در اول ماه سرطان سال ۱۳۹۳ پایان یافت، اما از برگزاری انتخابات هیچ خبری نشد.

پس از برگزاری انتخابات جنجالی چهار سال پیش و ایجاد حکومت وحدت ملی، سران حکومت به آوردن اصلاحات گسترده در امور انتخاباتی تأکید کردند.

۱۶ سرطان سال آینده تاریخ برگزاری انتخابات شورای ملی و شورا‌های ولسوالی‌ها اعلان شد، اما این تاریخ هم به تعویق افتاد.

حالا دیده شود که تعهد فعلی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد ماه میزان چه می‌شود و در ماه حمل سال ۱۳۹۷، کدام تاریخ دقیق برای برگزاری انتخابات در خزان پیشرو تعیین خواهد شد؟

گزارش: جاوید نعیمی