لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

لوی سارنوالی: بررسی‌های جدی در مورد تذکره‌های جعلی آغاز شده‌اند


پس از حکم رئیس جمهور غنی بخاطر تعیین هیئت به هدف بررسی صد هزار تذکره جعلی، حالا لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید بررسی‌های جدی در رابطه آغاز شده‌اند.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این هیئت نامۀ را به وزارت عدلیه و ولسی جرگه فرستاده تا از طریق آنان به تمام احزاب، جریانات سیاسی و اعضای ولسی جرگه این مسئله رسانیده شود که اگر کدام اسناد و یا شواهد در این زمینه دارند آنرا به دسترس هیئت تعیین شده قرار بدهند.

جمشید رسولی
جمشید رسولی

وی می‌گوید:

"هیئت کار خود را از چند روز قبل آغاز کرده، از یک طرف هیئت نامه را عنوانی وزارت محترم عدلیه فرستاده و علاوه بر این نامه را به ولسی جرگه نیز فرستاده‌است تا به وکلای کشور رسانیده شود در صورتی‌که نزد آنان اسناد و شواهد در این مورد وجود داشته باشد همکاری کنند و به همین شکل کارهای دیگر در ارتباط به این مسئله صورت گرفته از جمله شناسایی عاملین تذکره‌های جعلی و چگونه‌گی جعلی بودن این تذکره‌ها."

آقای رسولی می‌گوید، تثبیت ارقام عمومی تذکره‌ها، رسیده‌گی به شکایات اشخاص که ادعا دارند در مورد تذکره‌ها، شناسایی عاملین تذکره‌های جعلی و معرفی آنان به نهاد‌های عدلی و قضایی از جمله کارهای اساسی هیئت تعیین شده می‌باشد.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل ائتلاف بزرگ ملی افغانستان حدود صد هزار تذکره جعلی را که استیکر‌های انتخاباتی بالای آن‌ها چسپ زده شده بودند با رسانه‌ها شریک ساخت.

پس از آن ریاست جمهوری افغانستان هیئتی را بخاطر حل این مشکل تعیین کرد که این هیئت متشکل از نماینده‌های لوی سارنوالی، نهاد‌های امنیتی، کمیسیون مستقل انتخابات، اداره مرکزی احصائیه و اداره مرکزی ثبت احوال نفوس می‌باشد.

در عین حال عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تاکنون هیچ مکتوب رسمی از سوی لوی سارنوالی برای آنان نرسیده‌است.

آقای عرفان می‌گوید، در صورت مواصلت چنین مکتوب آن عده اعضای این جرگه که اسناد و شواهد در اختیار دارند از طریق مراجع رسمی در اختیار هیئت توظیف شده قرار خواهند داد.

اما وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، از طرف اداره لوی سارنوالی در رابطه به تذکره‌های جعلی دو مکتوب برای آنان رسیده‌است.

سید محمد هاشمی معین اداری این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مکاتیب را هفته آینده برای احزاب می‌فرستند.

وی افزود:

"مکتوب از طرف اداره لوی سارنوالی در ارتباط به جعلی بودن تذکره‌ها که قبلاً مطرح شده بود آمده البته دو مکتوب آمده یکی آن چند روز قبل بود و مکتوب اخیرش هم روز چهارشنبه رسیده ما به انسجام راجع کردیم و انسجام هم مکاتیب اش را به احزاب نوشته کرده انشاءالله در هفته آینده روان می‌کند."

با این همه محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا "تیفا" می‌گوید، تا زمانی‌که هیئت تعیین شده بی‌طرفانه و مسئولانه کار نکند مردم این کشور شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه نخواهند بود.

قرار است انتخابات ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲۸ ماه میزان سال‌جاری برگزار شود.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG