لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

نهادهای مدافع خبرنگاران: اقدامات حکومت برای مصونیت خبرنگاران بسنده نیست


آرشیف، خبرنگارانی‌که در اثر دو حمله انتحاری بتاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۷ در کابل کشته شدند.
آرشیف، خبرنگارانی‌که در اثر دو حمله انتحاری بتاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۷ در کابل کشته شدند.

در دو سال گذشته افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای بود و توجه لازم برای مصونیت و امنیت بهتر این کارمندان نشده‌است.

مسئولین نهادهای مدافع خبرنگاران روز سه‌شنبه «۱۰ ثور ۱۳۹۸» در مراسم نخستین سالروز یادبود از قربانی شدن ۱۰ خبرنگار در یک روز، اقدام‌های حکومت را برای رفع تهدیدها به کارمندان رسانه‌ای بسنده نداستند و خواستند تا رسیده‌گی‌ها بیشتر شود.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در این مراسم گفت که باید راه‌های حل بهتر و عملی برای حفاظت از کارمندان رسانه‌ای جستجو شود.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان حین مصاحبه با رادیو آزادی در کابل. March 11 2019
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان حین مصاحبه با رادیو آزادی در کابل. March 11 2019

آقای شریفی افزود:

"بر اساس گزارش نهاد گزارشگران بدون مرز، دو سال پیهم است که افغانستان به‌عنوان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران و کار خبرنگاری قلمداد می‌شود و این در حالی است که ما در منطقه از منظر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ای در بهترین موقعیت قرار داریم."

در مراسمی که سه‌شنبه از سوی رادیو آزادی و کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به یادبود از ۹ خبرنگاری که در یک روز در کابل کشته شدند، برگزار شده بود، مسئولین برخی از رسانه‌ها، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، معاون سفارت بریتانیا در کابل و اعضای خانواده‌های شماری از قربانیان رویداد پارسال حضور داشتند.

قادر حبیب رئیس رادیو آزادی (راست) و صدیق الله توحیدی مسئول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران در جریان مراسم یادبود از سالروز کشته شدن ۹ خبرنگار در کابل. April 30 2019
قادر حبیب رئیس رادیو آزادی (راست) و صدیق الله توحیدی مسئول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران در جریان مراسم یادبود از سالروز کشته شدن ۹ خبرنگار در کابل. April 30 2019

صدیق‌الله توحیدی مسئول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران در این نشست خواهان توجه بیشتر دولت به کارمندان رسانه‌ها شد.

وی گفت:

"دقیقاً اقداماتی صورت گرفت، اما این اقدامات طبیعی است که بسنده نیست. هنوز هم احساس آرامش برای خبرنگاران و روزنامه نگاران افغانستان به وجود نیامده‌است."

در ۱۰ ثور سال گذشته، در دو حمله مرگبار در کابل، ۹ کارمند رسانه‌ای در ظرف چند دقیقه جان دادند.

در همین روز یک خبرنگار بی بی سی در خوست نیز از سوی افراد مسلح کشته شد.

عبادالله حنان‌زی، سباوون کاکر و فرشته محرم درانی، سه خبرنگار رادیو آزادی همراه با یار محمد توخی تصویر بردار تلویزیون طلوع، غازی رسولی و نوروز علی رجبی خبرنگار و تصویربردار تلویزیون یک، سلیم تلاش و علی سلیمی خبرنگار و تصویربردار تلویزیون مشعل و شاه مری فیضی عکاس خبرگزاری فرانس پرس قربانیان حملات دهم ثور در کابل و احمدشاه متنوال خبرنگار بی بی سی در خوست بودند، روزی که به‌عنوان دوشنبه سیاه برای رسانه‌های افغانستان عنوان می‌شود.

دگروال نصرالله پدر عبادالله حنان‌زی در مراسم دیروز در کابل گفت که وعده‌های داده شده برای آن‌ها از سوی حکومت تا هنوز عملی نشده‌است.

آقای نصرالله افزود:

"روزی که جناب رئیس جمهور ما را در قصر دلکشا خواست، بسیار وعده‌های چرب و نرم دادند. این را به صراحت منحیث یک افغان می‌گویم که متأسفانه ما تا فعلاً چیزی ندیده‌ایم."

ده ثور روز تاریک برای رسانه‌های افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00

پدر آقای حنان‌زی هم‌چنان گفت که می‌خواهد تا یک بنای یادبود برای خبرنگاران و کارمندان قربانی شده رسانه‌ها در افغانستان ساخته شود.

در موجی از نگرانی‌ها از وضعیت خبرنگاران، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید برخی رسیده‌گی‌ها برای کارمندان رسانه‌ها صورت گرفته است.

سید آقا فاضل سانچارکی معین این وزارت در نشست روز سه‌شنبه در کابل، از رسانه‌ها خواست تا رهنمود تهیه شده در مورد پوشش خبری رویدادهای تروریستی را رعایت کنند.​

آرشیف، سید آقا فاضل سانچارکی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

​آقای سانچارکی هم‌چنان از رسیده‌گی به دوسیه‌های خشونت در برابر کارمندان رسانه‌ای سخن گفت:

"رسیده‌گی به دوسیه‌های خشونت در کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها که بالغ بر یک هزار و پنج‌صد دوسیه ظرف ۱۸ سال گذشته می‌شد و این دوسیه‌ها روی هم انباشته شده بود و کسی به آن رسیده‌گی نمی‌کرد، خوشبختانه در دو سال گذشته در کمیته مشترک به این دوسیه‌ها رسیده‌گی شد و تا حدودی سرنوشت این دوسیه‌ها معلوم شد."

افغانستان در مجموع در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تلفات بی‌سابقه را در عرصه رسانه‌ها متحمل شد.

به گزارش کمیته بین‌المللی محافظت از خبرنگاران، ۱۷ تن از کارمندان رسانه‌ها در این مدت در افغانستان جان داده‌اند.

اما سال ۲۰۱۸ با ۱۳ قربانی، به‌عنوان مرگبار ترین سال تا اکنون برای خانواده رسانه‌های افغانستان ثبت شده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG