لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

تشدید حملات طالبان؛ ارگ: برنامۀ برای بازگرداندن هیئت مذاکره کننده روی دست نیست


شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر

در پی حملات طالبان به شهرهای فیض‌آباد و لشکرگاه، نبرد بین نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان شدت یافته است.

سخنگوی حکومت افغانستان به طالبان هشدار داده که تشدید خشونت، تأثیری بر اراده حکومت برای تأمین صلح نخواهد داشت.

صدیق صدیقی به رادیو آزادی گفته که برنامه‌ای برای بازگشت هیئت مذاکره‌کننده دولت از قطر در دست نیست: "مسئولیت ادامه خشونت و حملات وحشیانه و تروریستی بر می‌گردد به طالبان به ویژه سران این گروه در قطر؛ زیرا آنچه که در آغاز تعهد کردند به آن عمل نکردن. هیئت ما در قطر است. برنامه‌ای برای بازگرداندن آنها نیست؛ زیرا ما صلح‌طلب هستیم."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی گفت که گزارش‌هایی وجود دارد که شماری از طالبان رها شده از زندان‌ به میدان‌های جنگ بازگشته‌اند.

این سخنان در حالی صورت گرفته که پیشتر نادر نادری عضو هیئت مذاکره کننده دولت هشدار داده که اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد، این هیئت در باره ادامه مذاکرات رایزنی خواهد کرد.

حمله‌های اخیر طالبان واکنش‌های جهانی را نیز به دنبال داشته و این گروه به نقض توافق خود با امریکا متهم شده است.

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در حساب تویترش نوشته: "این باور که برای بُردن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است. چنین روشی می‌تواند که به روند صلح آسیب برساند و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشتهٔ رهبران افغان شود. ما باید به حرف و محتوای آنچه که بر آن مذاکره شد و اخیراً بر آن تفاهم شد، پابند بمانیم."

راس ویلسن، شارژ دافیر سفارت امریکا در کابل شام روز یکشنبه در واکنش به انفجار موتر بمبگذاری شده در غور، خواستار توقف بی‌درنگ خونریزی‌ها در افغانستان شد.

اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در توییتی نوشته که "راه صلح باید با گفت‌وگو پیموده شود، نه با کشتار."

سنی لگیت، سخنگوی نیروهای ماموریت قاطع تحت فرماندهی ناتو در افغانستان
سنی لگیت، سخنگوی نیروهای ماموریت قاطع تحت فرماندهی ناتو در افغانستان

سنی لگیت، سخنگوی نیروهای ماموریت قاطع تحت فرماندهی ناتو در افغانستان در حساب تویترش هشدار داده است: "حملات هوایی امریکا در هلمند و فراه تنها برای دفاع از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صورت گرفته و اگر به آنها حمله شود، ادامه خواهد یافت."

این واکنش‌ها در پاسخ به اعلامیه دیروز یکشنبه (۲۷ میزان) طالبان است که در آن این گروه نیروهای امریکایی را به تخلف و نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرده است.

در این اعلامیه بمباردمان اخیر در هلمند سرپیچی نیروهای امریکایی از توافق‌نامه دوحه و تحریک کننده خوانده شده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به اتهام طالبان در تویتر خود نوشته: "ما ادعاهای طالبان درباره تخلفات امریکا را رد می‌کنیم. مردم افغانستان صلح می‌خواهند. اجرای کامل توافقنامه امریکا-طالبان و اعلامیه مشترک امریکا-افغانستان برای پیشبرد روند صلح حیاتی است."

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که هم اکنون جنگ در بدخشان ادامه دارد. گزارش‌ها می‌رساند که ناحیه هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت به گونه کامل به دست این گروه افتاده و درگیری شدید در ناحیه‌های سوم و چهارم این شهر ادامه دارد.

این سخنان پس از آن مطرح می‌شوند که هم اکنون جنگ در بدخشان ادامه دارد. گزارش‌ها می‌رساند که ناحیه هشتم شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت به گونه کامل به دست این گروه افتاده و درگیری شدید در ناحیه‌های سوم و چهارم این شهر ادامه دارد.

در هلمند، هنوز نبردها میان نیروهای امنیتی و طالبان ادامه دارد.

همزمان با این، از دور روز بدین‌سو از درگیری‌ها در ولایت میدان وردک و در محاصره ماندن نیروهای امنیتی هم گزارش‌هایی وجود دارد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

به تازه‌گی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی نظامی گروه طالبان در پیام صوتی به رادیو آزادی گفته است که دلیل شدت حملات واکنشی در برابر حملاتی است که از سوی نیروهای دولتی در برابر این گروه انجام شده است.

پیشتر این گروه از گرفتن مسئولیت حمله‌های خودداری کرده‌اند که در آن به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

گروه طالبان در توافق ۲۹ فبروری‌ در دوحه با امریکا به کاهش خشونت‌ها وعده داده بود.

XS
SM
MD
LG