لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

ملل متحد: اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان سبب فاجعه بشری خواهد شد


یک خانواده افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته است.
یک خانواده افغان که از پاکستان به افغانستان برگشته است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که اخراج اجباری صد‌ها هزار پناهجوی افغان از پاکستان، باعث یک فاجعه بشری خواهد شد.

فردا سه‌شنبه ۳۱ اکتوبر، آخرین مهلتی است که از سوی پاکستان برای خروج داوطلبانه پناهجویان افغان اعلام شده بود.

بر اساس اطلاعات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره بین‌المللی مهاجرت، از آغاز اکتوبر تا اکنون، ده‌ها هزار تن از پناهجویان افغان از طریق مرز‌های تورخم و سپین بولدک به افغانستان برگشته اند، اما شمار پناهجویان در پاکستان به میلیون‌ها تن می‌رسد.

آنها به نهاد‌های بین‌المللی گفته اند که پیش از به میان فاجعه بشری و زمانی که کار از کار بگذرد، از مقام‌های پاکستانی با جدیت می‌خواهند که جلو خروج اجباری پناهجویان افغان را بگیرد.

هر دو نهاد همچنان گفته اند که به باور شان، بیشتر پناهجویان افغان در صورت اخراج اجباری، شاید در داخل افغانستان با خطر جدی بازداشت، شکنجه و بدرفتاری روبرو شوند.

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل
ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل هم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان را نکوهش کرده و در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که به زنان، کودکان، جوانان و بزرگسالانی که از پیگرد طالبان فرار کرده اند، باید احترام شود، نه اینکه با موانع، رنج و دشواری‌ها روبرو شوند.

اتحادیه اروپا هم گفته که از طریق همکاری با سازمان ملل متحد می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پناهجویان افغان با بازگشت از پاکستان به افغانستان مصون می‌مانند.

در میان پناهجویان افغان کسانی هم شامل اند که چندین دهه را در پاکستان سپری کرده اند و حالا با خطر اخراج روبرو اند.

اما صد‌ها هزار تن دیگر به خاطر پیشبرد امور کاری و انتقال‌شان به کشور سومی، در پاکستان منتظر اند.

پیکی عزیزی یک پناهجوی افغان در پاکستان است. دختر او مریم سادات حدود دو نیم ماه پیش در اسلام آباد خودکشی کرد زیرا به گفتۀ مادرش خیلی افسرده و ناامید شده بود. او شب گذشته به رادیو آزادی گفت که هیچ کشور و نهادی به مشکل آنها رسیدگی نکرده است:
"وطن ما آرام نیست، جان ما امن نیست. جان ما در امنیت نبود که اینجا آمدیم. مشکل داشتیم که آمدیم. شرایط فعلی بر مهاجران در پاکستان سخت و دشوار آمده. به مشکل کسی رسیدگی نمی‌شود. بالاخره همه ما را می‌خواهند به صورت اجباری، اخراج کنند، به دست طالبان بدهند تا همگی را از بین ببرند."

روهینا احرار فعال حقوق بشری هم به رادیو آزادی گفت که با نزدیک شدن ضرب الاجل برای اخراج اجباری، صد‌ها هزار پناهجوی افغان با نگرانی زیاد زندگی می‌کنند:
"شب هنگام پولیس پاکستان وارد خانه افغان‌ها می‌شوند، مردان و زنان را دستگیر می‌کنند و به جای نامعلومی انتقال می‌دهند. بعد از دو روز آگاه می‌شویم که آنها را از مرز تورخم رد کردند. یا هم آنها را زندانی کرده اند."

بر اساس آمار حکومت پاکستان، حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار پناهجوی افغان در آنکشور زندگی می‌کنند که به گفته‌اش، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن‌شان اسناد قانونی ندارند.

به گفتۀ پاکستان، کسانی که سند قانونی ندارند، بازداشت می‌شوند اما با آنها بدرفتاری صورت نمی‌گیرد. اما پناهجویان شکایت می‌کنند که با آنها بدرفتاری شده و حتی با وجود داشتن سند، بازداشت می‌شوند.

روزنامه پاکستانی دان روز جمعه به نقل از مقام‌های پاکستانی در تورخم گزارش داد که پنجشنبه هفته گذشته، ۷۷ تن از کسانی که سند قانونی داشتند، از پنجاب بازداشت و توسط پولیس به افغانستان فرستاده شدند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG