لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

پاکستان ضرب الاجل عودت اجباری مهاجرین افغان را تمدید کرد


مقام‌ها گفتند، حکومت پاکستان ضرب الاجل در زمینه عودت اجباری مهاجرین افغان را الی پایان ماه جون امسال تمدید کرده‌است.

شوکت اقداس یک سخنگوی حکومت پاکستان گفت که درین مدت روی تسریع روند برگشت این مهاجرین کار می‌شود.

مهاجرین افغان در پاکستان پس از آن با یک آینده نا معلوم روبه‌رو شدند که کابینه حکومت پاکستان در اوایل امسال تصمیم گرفت که تمام این مهاجرین الی پایان ماه جنوری به افغانستان عودت کنند.

اما این مهلت سپس تا به پایان ماه مارچ تمدید شد.

پیش از این اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارش خود که روز دوشنبه به نشر رسیده پیشبینی کرده‌است که حدود ۷۰۰ هزار مهاجر افغان را از کمپ‌های پاکستان به کشور‌ شان بر می‌گرداند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو آزادی در مورد پلان اداره هماهنگی سازمان ملل متحد گفت که آن‌ها برای برگشت مهاجرین از پاکستان و ایران برنامه‌های را روی دست دارند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان

وی افزود:

"ما بالای پلان آماده‌گی برای بیشتر از یک میلیون عودت کننده کار می‌کنیم که ۷۰۰ هزار آن از پاکستان و متباقی از ایران، پیشبینی می‌شود. ما امیدوارهستیم که ما این پلان را در این هفته و یا هفته آینده در کمیته عالی امور مهاجرین و بی‌جا شده‌گان و بعداً به کابینه نهایی کنیم و پس از آن روی اقدامات عملی آن کار کنیم."

وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان هم‌چنان گفت، برگشت مهاجران از پاکستان و ایران به خواست خود‌ شان خواهد بود و اجباری صورت نمی‌گیرد.

ادارۀ کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در حال حاضر برگشت داوطلبانه حدود یک میلیون و چهار صد هزار افغان مهاجر از پاکستان را روی دست دارد. اما امکان دارد متباقی آن‌ها در ضرب الاجل ماه جون امسال به برگشت اجباری روبه‌رو شوند.

شماری از مهاجرین افغان در پاکستان
شماری از مهاجرین افغان در پاکستان

این مهاجران افغان پس از تجاوز شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ در آن کشور بسر می‌برند.

این در حالیست مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گویند که شمار مهاجران افغانی که از ایران و پاکستان به کشور‌شان بر می‌گردند حدود ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته‌است.

بر اساس ارقام این وزارت در سال ۲۰۱۶ یک میلیون و ۱۴۷ هزار افغان به کشور‌شان بازگشتند. اما این رقم از شروع سال ۲۰۱۷ تا کنون به حدود ۴۶۸ هزار نفر کاهش یافته‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG