لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

شک و تردید اشرف غنی به نیت طالبان در رابطه به صلح


آرشیف، مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر.
آرشیف، مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر.

هر چند احتمال آن وجود دارد که تفاهمنامه در مورد صلح افغانستان میان امریکا و طالبان بسیار زود امضا شود اما به تازگی رئیس جمهور اشرف غنی به نیت طالبان در رابطه به صلح شک کرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ هنگام سخنرانی در یک نشست گفته است طالبان هنوزهم بیرون از کشور در پاکستان پناهگاه های امن دارند و نیاز است تا آنان در رابطه به روابط شان با پاکستان وضاحت بدهند: "مسئله اول اینست که ما طالبان را بشناسیم زیرا آنان در پاکستان بسر می‌برند، شورای رهبری طالبان هنوز هم خود را از شورای کویته و پشاور یاد می‌کند نه از جلال آباد و کندهار. آن‌ها خود را چنین تعریف می‌کنند قسمی‌که قدرت های دیگر از آن‌ها حمایت می‌کنند."

محمد اشرف غنی از همکاری پاکستان در روند صلح اطمنیان ندارد و با اشاره به رهایی ملا عبدالغنی برادر از سوی آن کشور گفت، رهایی ملا برادر بدین معنا نیست که پاکستان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید: "فیصله هنوز هم به دست پاکستان است، افغانستان یک بحث صادقانه می‌خواهد که دو بخش دارد؛ یکی بسته شدن پناهگاه های طالبان و دوم ایجاد تفاهم مشترک برای تامین امنیت منطقه."

رئیس جمهور با اشاره به وابسته‌گی طالبان با گروه‌های هراس افگن گفت که تنها این نیست که طالبان در رسمیات خود را از القاعده جدا بدانند بلکه مهم اینست که از تمام شبکه های تروریستی که برای هر همسایه افغانستان و قدرت‌های بزرگ جهان تهدید هستند، دور باشند.

محمد اشرف غنی در پاسخ به پرسشی که راهکار امریکا و حکومت افغانستان در مورد صلح چه است: گفت؛ هر دو کشور در این مسئله یک موقف دارند و اعتماد کامل میان هر دو وجود دارد که این کار را مشترکاً انجام داده می‌توانند.

این در حالیست که محمداشرف غنی در دیدار با شماری سناتوران امریکایی گفته است تمام فرصت ها و تهدیدات مربوط به صلح باید به طور دقیق بررسی گردند و حکومت افغانستان توانایی این را دارد که برای رسیدن به صلح پایدار تمام فرصت‌ها را بطور دقیق نظارت کند.

پیش از آن مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفته بود که پیشنهاد کاهش خشونت هفت روزه با طالبان خطرناک است اما امیدواری هایی هم وجود دارند.

در عین حال شماری از کارشناسان می‌گویند، گفت‌وگوهای صلح به مرحلۀ حساس رسیده و اکنون نظریات تند دو طرف می‌تواند به این روند آسیب برساند.

داکتر عبدالباقی امین رئیس مرکز مطالعات و استراتیژیک افغانستان گفت: "گفت‌وگوهای صلح موفقانه پیش می‌روند باید فرصت داده شود. رئیس جمهوری پیش از این گفته است در مورد صلح شرایط وجود ندارد همان نظر پسندیده بود نه اینکه حالا شرایط گذاشته می‌شود. این گفت‌وگوها راهی برای صلح باز می‌کند همچنین راه های دیگر هم باید جستجو شوند تا جنگ پایان یابد."

متن تفاهمنامۀ صلح میان امریکا و طالبان هنوزهم رسانه‌یی نشده است اما کاهش خشونت‌ها، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، عدم استفاده هراس افگنان از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر و گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان از مسایل مهم گفته می‌شوند.

پیش از این مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفته است که بحث هایی دربارۀ پیشنهاد کاهش خشونت هفت روزه میان نمایندگان طالبان و امریکا صورت گرفته اند و حالا باید برای صلح در افغانستان یک شانس داده شود.

XS
SM
MD
LG