ارگ: تدابیر اضافی امنیتی در مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان اتخاذ شود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، اگر پروسۀ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان به سرعت فعلی به پیش برود، احتمال می‌رود کمتر از سه میلیون نفر در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها شرکت کنند.

مسئولین امور انتخابات امیدوارند که تا اواسط ماه جون حدود ۱۴ میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در تمام افغانستان برای شرکت در انتخابات، در حدود هفت هزار مرکز رأی‌دهی در سراسر کشور ثبت نام کنند.

شفیع جلالی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به فرانس پرس گفته‌است، از حضور کمرنگ مردم در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان نگرانی دارند و به همین سبب در بعضی ولایات نشر ورقه‌های تبلیغاتی را از طریق هوا به هدف آگاهی‌دهی به مردم در مورد شرکت در انتخابات آغاز کرده‌اند.

مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات چند روز پیش خواهان همکاری علمای دین در تشویق مردم به شرکت در انتخابات شده بودند. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تا روز شنبه ۵۶۰ هزار تن نام‌های شانرا برای رأی‌دهی در انتخابات ثبت کرده بودند.

اکثر مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در مکاتب و مساجد گشایش یافته‌اند و این مسئله مردم را نگران ساخته‌است.

یک‌شنبه گذشته در یکی از مکاتب منطقه دشت برچی شهر کابل که مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان بود یک حمله انتحاری رخ داد و در آن ۶۰ تن کشته و حدود ۱۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

ظهر دیروز یک‌شنبه نیز در نزدیکی یکی از مساجد شهر جلال آباد که در آن ثبت نام رأی‌دهنده‌گان صورت می‎گرفت انفجاری رخ داد که در آن شش تن جراحت برداشتند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ این حمله را کار دشمنان این‌کشور خوانده و تأکید کرد که چنین حملات بر حضور مردم در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان تأثیر منفی نخواهد گذاشت و برعکس ارادۀ مردم را به شرکت در انتخابات بیشتر خواهد ساخت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، بعد از حمله جلال آباد رئیس جمهور غنی به مسئولین امنیتی و دفاعی دستور داده‌است تدابیر اضافی امنیتی را در مراکز ثبت نام ر‌أی‌دهنده‌گان اتخاذ کنند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری

وی گفت:

"وظایف بین حکومت و کمیسیون انتخابات تقسیم شده‌است. پروسۀ تخنیکی وظیفه کمیسیون است و تأمین امنیت وظیفه حکومت. حکومت افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی وظیفه سپرده‌است امنیت مراکز ثبت نام را به سطح کشور تأمین نمایند."

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان برگزار شود. پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان به تاریخ ۲۵ حمل در حالی آغاز شد که طالبان فصل جنگی بهاری شانرا آغاز نموده و هشدار تشدید حملات را داده‌اند.