لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

دور پنجم گفتگوها میان امریکا و طالبان امروز در دوحه برگزار می‎شود


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان (چپ).
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان (چپ).

در ادامۀ تلاش‌ها برای ختم جنگ ۱۷ ساله افغانستان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز بار دیگر در دوحه با نماینده‌گان طالبان دیدار می‌کند.

دور قبلی این مذاکرات که چهارمین دور این گفتگوها بود شش روز ادامه داشت و دو جانب اعلان کردند روی بعضی مسایل مهم به توافق عمومی دست یافته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها ایجاد یک تقسیم اوقات برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و یقینی‌سازی این موضوع که افغانستان بار دیگر لانۀ گروه‌های تروریستی نشود، موضوعاتی بودند که روی آن توافق شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان ناوقت دیشب در یک پیام تویتر نوشت که این بار نیز روی همین موضوعات و مسایل مرتبط با آن صحبت می‌شود.

جوانب دخیل، در مورد آجندای جلسه امروز دوحه جزئیات نداده‌اند، ولی در یک اعلامیه چند روز پیش طالبان گفته شد که برای شرکت در هیئت ۱۴ نفری به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی ۴ تن از اعضای همین هیئت از پاکستان به دوحه می‌روند.

به‌گفته بعضی منابع طالبان امیر خان متقی، عبدالطیف منور، عبدالمنان عمری و مطیع‌الله برای شرکت در جلسه قطر از پاکستان به دوحه می‌روند.

در اعلامیۀ طالبان هم‌چنان گفته شده بود که ملا عبدالغنی برادر که قرار بود جلسه قطر را رهبری کند، قبلاً به توصیه ملا هبت‌الله به‌حیث عضو همین گروه تعیین شده بود.

  • در حالی‌که دور پنجم مذاکرات قطر امروز صورت می‌گیرد، افغان‌ها چه انتظاراتی از این نشست‌ها دارند و آیا بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات منتج به مأیوسی‌های نخواهد شد؟

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل و کارشناس امور سیاسی

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل و کارشناس امور سیاسی می‌گوید:

"من فکر می‌کنم که بحث‌های استراتژیک همانطوریکه اهداف‌اش استراتژیک و بزرگ می‌باشد، بزودی نباید انتظار یک تحول بزرگ را از آن داشت، من امیدوارم که این مذاکرات نتیجه دهند و اگر احیاناً نتیجه ندهد امیدوار هستم که طرفین که برای اهداف بزرگ استراتژیک تعیین شده‌اند این گفتگو ها را به خوبی تعقیب خواهند کرد و ادامه خواهند داد."

این‌بار هم معلوم نیست که نشست قطر چند روز دوام می‌کند، ولی آژانس خبری فرانسه می‌گوید شاید این‌بار طالبان روی حذف نام‌های رهبران‌‌شان از لیست سیاه ملل‌متحد تأکید کنند و آن هم نحوی از اقدام برای دفع کردن فشارهای امریکا برای نشست مستقیم این گروه با حکومت افغانستان باشد.

طالبان در این اواخر گفتند که دیدار‌ شان در اسلام‌آباد با هیئت امریکایی و صدراعظم پاکستان به این خاطر لغو شد که نام‌های برخی از اعضای‌‌شان در لیست سیاه ملل‌متحد قرار داشت و آن‌ها سفر کرده نمی‌توانستند.

وحید مژده کارشناس امور سیاسی افغان که در جلسۀ اخیر مسکو هم شرکت داشت می‌گوید، در جلسه امروز قطر برعلاوه بحث روی موضوعات دیگر شاید طالبان خارج شدن نام‌های رهبران‌شان از لیست‌های سیاه را نیز مطرح کنند.

وحید مژده کارشناس امور سیاسی
وحید مژده کارشناس امور سیاسی

​وی گفت:

"آن‌ها می‌گفتند حذف نام رهبران‌شان از لیست سیاه به پروسه صلح کمک کرده می‌تواند، زیرا افراد با صلاحیت که می‌توانند در این جلسات صحبت کنند و تصمیم بگیرند کسانی اند که نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند."

طالبان تا حال از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان که آنرا دست نشانده می‌خوانند خودداری کرده و هشدار داده‌اند تا زمانی‌که تقسیم اوقات دقیق خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تعیین نشود، امکان پیشرفت در این مذاکرات وجود ندارد.

حکومت افغانستان امیدوار است که این دور مذاکرات در قطر نتایجی را در برداشته باشد که منتج به حاضر شدن طالبان به مذاکرات مستقیم با حکومت شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG