لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

کمیسیون حقوق بشر و ماموریت حمایت قاطع خواستار آتش‌بس در افغانستان شدند


آرشیف، حمله افراد مسلح بر شفاخانه دشت برچی در کابل که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. May 12, 2020
آرشیف، حمله افراد مسلح بر شفاخانه دشت برچی در کابل که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. May 12, 2020

گزارش تازه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر و ماموریت حمایت قاطع ناتو را بر انگیخته است.

در این گزارش، افغانستان ناامن ترین کشور برای غیرنظامیان در جهان عنوان شده است.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان


شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام دوشنبه (۶ اسد) به رادیو آزادی گفت که خواست آنها از تمامی جوانب جنگ، آتش‌بس فوری، کاهش خشونت و آغاز مذاکرات صلح است: "آمار بلند تلفات افراد ملکی در ۶ ماه گذشته، به هیچ صورت قابل پذیرش نیست. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بارها خواهان کاهش خشونت‌ها، اعلام آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها شده. برای اینکه از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود و در مجموع امکان دسترسی شهروندان به حقوق بشری افزایش یابد."

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه با نشر گزارش تازه اش گفت، در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱،۲۸۲ غیرنظامی در این کشور کشته و ۲،۱۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌ اند.

این آمار ۱۳ درصد کاهش را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، اما در گزارش آمده که کاهش به علت کمتر شدن عملیات نیروهای بین‌المللی به میان آمده، نه به خاطر کاهش احتمالی درگیری ها میان طالبان و نیروهای دولتی.

دیبورا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
دیبورا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان


در این گزارش، دیبورا لاینز نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از طالبان و حکومت خواسته تا جنگ را متوقف سازند و به میز مذاکرات حاضر شوند.

این خواست را سکات میلر قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان نیز مطرح کرده. آقای میلر شام دوشنبه (۶ اسد) پیامی در تویتر گذاشت و گفت که باید خشونت ها در افغانستان کاهش یابند: "خشونت‌ها خیلی بالا اند. گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان جزئیات داده. همه ما می‌دانیم که با افزایش خشونت، غیرنظامیان بیشترین بها را می‌پردازند. بناءً خشونت‌ها باید کاهش یابند تا فرصت داشته باشیم که به سوی صلح پایدار حرکت کنیم."

همزمان با این، ناتو هم گفته که خشونت‌های غیرقابل پذیرش از جانب طالبان، اکثریت تلفات غیرنظامی را در افغانستان به بار آورده است.

این پیمان در تویتر نوشته که اصرار طالبان بر خشونت، به فرصت بی نظیر صلح زیان می‌رساند بناءً از طالبان می‌‌خواهد تا با توقف خشونت‌ها، به تعهدات شان عمل کنند و وارد گفت‌وگوهای بین افغان‌ها شوند.

در گزارش تازۀ یوناما، طالبان عامل ۴۳ درصد تلفات غیرنظامیان در افغانستان دانسته شده اند.

اما این گروه گزارش یوناما را رد کرده و آنرا بی اساس دانسته است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای روز دوشنبه گفت، "یوناما گزارش تازه اش را بر اساس آماری تهیه کرده که از سوی حکومت افغانستان به دست آورده است."

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که افزایش تلفات غیرنظامیان، مردم را به روند صلح بی باور می‌سازد: "در واقع یکی از کلان ترین موانع در برابر اعتماد مردم به روند صلح، ادامۀ خشونت‌ها و کشتار افراد ملکی از سوی تمامی جوانب است. بنابر این در خواست ما، مکرراً آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها بوده."

امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر.
امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر.

بر اساس توافق امریکا با طالبان در اخیر ماۀ فبروری در دوحه، گروۀ طالبان به جنگجویانش دستور داد تا حملات شانرا در برابر نیروهای امریکایی متوقف سازند اما در برابر نیروهای افغان به جنگ شان ادامه دهند.

با وجود همۀ تلاش‌ها برای صلح و آغاز گفت‌وگوها، تا هنوز از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده است.

طالبان روی رهایی تا پنج هزار زندانی شان پافشاری می‌کنند اما حکومت که بیش از چهار هزار زندانی این گروه را آزاد کرده، می‌گوید که حدود ۶۰۰ زندانی طالبان را رها نمی‌کند زیرا به ادعای حکومت، این افراد دوسیه های جرمی دارند.

حکومت افغانستان خوشبینی داشت که گفت‌وگوهای بین افغان‌ها در ماه جولای برگزار خواهد شد، اما حالا که این ماه به پایانش نزدیک شده، هیچ روزنۀ برای آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها و مذاکرات صلح دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG