لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

امریکا: تا زمانیکه طالبان به سرکوب افغان‌ها پایان ندهند به رسمیت شناخته نمی‌شوند


شماری از نیروهای حکومت طالبان در ولایت هرات - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای حکومت طالبان در ولایت هرات - عکس از آرشیف

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا یک بار دیگر به طالبان یادآوری کرد که تداوم حملات به حقوق افغان‌ها به ویژه حقوق دختران و زنان، کسب مشروعیت بین‌المللی را برای آنها دشوار خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت دیروز به خبرنگاران گفت که طالبان به دنبال به رسمیت شناختن بین‌المللی هستند، اما تا زمانی که به فشار بر مردم خود ادامه دهند، این کار دشوار است:
"ما طالبان را تشویق می‌کنیم که به نقض حقوق بشر و ستم بر زنان پایان دهند. ما می‌دانیم که طالبان به دنبال به رسمیت شناختن بین‌المللی هستند، اما برای به رسمیت شناختن بین‌المللی باید مشروعیت پیدا کنند، اما تا زمانی که به سرکوب مردم خود و انجام حملات هولناک به ویژه بر زنان ادامه دهند، دستیابی به این امر دشوار است."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به سوال رادیو آزادی در بارۀ اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا پاسخی نداد، اما پیش از این گفته بود که حقوق همه افغان‌ها در افغانستان محفوظ است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدیدی بر تحصیل، کار، مشارکت اجتماعی و سیاسی دختران و زنان افغان اعمال کردند که برخی از حامیان حقوق بشر این محدودیت‌ها را تبعیض جنسیتی دانسته اند.

حتی پیش از این وزارت خارجۀ امریکا گفته بود که در حال حاضر برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد، در حالی که حکومت طالبان بارها خواستار مشروعیت شده است.

در همین حال انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان در بخش کمک‌های بشردوستانه به دختران افغانستان عواقب تهدیدآمیزی بر زندگی آنها دارد.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد این موضوع را در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت این سازمان که زیر عنوان "امنیت غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه" برگزار شده بود، بیان کرد.

حکومت طالبان در ادامۀ محدودیت‌های خود بر دختران و زنان، در دسامبر سال گذشتۀ میلادی زنان و دختران را از کار در اداره‌های سازمان ملل متحد در افغانستان منع کرد.

این تصمیم طالبان واکنش‌های شدید داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت. تا کنون اداره‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، همکاران خود را از رفتن به دفاترشان در بسیاری از مناطق منع کرده اند و بسیاری از سازمان‌های خیریه و کمک‌رسان نیز فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و یا تعطیل کرده اند.

برای حل این مشکل، دو هیئت‌ بلندپایۀ سازمان ملل متحد به افغانستان سفر کرده و با مقامات طالبان دیدار کردند، اما مذاکرات آنان تا کنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

یان ایگلند رئیس شورای پناهندگان ناروی
یان ایگلند رئیس شورای پناهندگان ناروی

اما یان ایگلند، رئیس شورای پناهندگان ناروی که برای دومین بار در شش ماه گذشته به افغانستان رفته است، به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته، طالبان به او اطمینان داده اند که راهکار حکومت آنها در پیوند به کار دختران و زنان افغان در اداره‌های غیردولتی در حال نهایی شدن است.

او افزوده که با شماری از رهبران طالبان در کندهار دیدار کرده و آنان اطمینان داده اند که این راهکار در آیندۀ نزدیک تکمیل خواهد شد، اما او زمان آن را مشخص نکرده است.

اما طالبان به گونۀ رسمی در این باره چیزی نگفته اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG