لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

صبحرنگ: نابرابری قدرت در خانواده و جامعه‌ سبب افزایش خشونت علیه زنان شده‌است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان خبر می‌دهد.

مقامات این کمیسیون می‌گویند که نابرابری قدرت در جامعه و خانواده علت افزایش خشونت در برابر زنان شده‌است.

ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمسیون روز یک‌شنبه «۱۹قوس۱۳۹۶» در پایان کمپاین جلوگیری از خشونت علیه زنان گفت که ۹۰ درصد خشونت‌ها از سوی شوهران زنان صورت می‌گیرند.

وی از حکومت خواست تا به‌خاطر کاهش خشونت‌ها در برابر زنان، نکاح‌نامه رسمی را اجباری کند.

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی افزود:

"با کمال تأسف با تمام فعالیت‌های انجام شده، باز هم خشونت علیه زنان یک قوس صعودی را طی می‌کند و علت‌اش هم نابرابری قدرت در درون خانواده و جامعه‌است."

تا هنوز گزارش سال‌جاری میلادی در مورد خشونت در برابر زنان نشر نشده‌است، اما گزارش ده ماه سال روان میلادی کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که ۳۷۷۸ مورد خشونت در برابر زنان در این سال صورت گرفته‌اند.

در این حال دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان از ارگان‌های عدلی و قضایی خواست تا قضایای خشونت علیه زنان را با جدیت بررسی کند.

لوی سارنوالی افغانستان گفته‌است که، بیشتر از ۱۷۰۰ قضیه خشونت در برابر زنان را در سال روان بررسی کرده‎است که تنها ۷۵۰ قضیه آن در کابل رخ داده‎اند.

سنگسار، بریده شدن بینی و گوش‎ها، تجاوز جنسی، بد دادن، ازدواج‎های اجباری و زیرسن، محکمه صحرایی و یا هم به گلوله بستن شماری از زنان از خشونت‎های بوده‎اند که در سال‎های اخیر در این‌کشور از زنان قربانی گرفته‌اند.

گزارش ده ماه سال روان میلادی کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که ۳۷۷۸ مورد خشونت در برابر زنان در این سال صورت گرفته‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‎گوید، ضعف حاکمیت قانون، فقر، بی‌خبری از آموزه‌های اسلامی و بی‌سوادی از عوامل عمده خشونت در برابر زنان اند.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز یک‌شنبه در کنفرانس ملی مشارکت زنان در حکومتداری محلی گفت، حکومت برای نابودی پدیده خشونت متعهد است.

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از پیشرفت افغانستان در حفاظت و ترویج حقوق بشر استقبال کرده‌است.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته‌است که بر حل مشکلات موجود فرا راه حقوق بشر در افغانستان متعهد اند.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز در پایان کمپاین جلوگیری از خشونت در برابر زنان گفته‌است که ۶۵۰۰ کارمند صحی را به‌خاطر مشوره‌دهی و رسیده‌گی به واقعات خشونت در برابر زنان آموزش داده‌اند.

از سوی هم محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه که در این نشست حضور داشت می‌گوید که در بسیاری موارد زنان در برابر زنان خشونت می‌کنند.

وی رد شدن نرگس نهان از سوی ولسی جرگه را نمونه خوب در این مورد خوانده گفت:

محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان
محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان

"خشونت در مقابل زن تنها از طرف مرد‌ها نیست بلکه از طرف زن‌ها هم است، نرگس نهان رأی عدم اعتماد گرفت، معلومات دقیق دارم وکلای زن در ولسی جرگه بر ضد‌ اش کمپاین کرده بودند و این خشونت است که اعمال شده‌است."

در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن از جمله فیروزه ارزگانی می‌گوید که زنان در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی با چالش‌های جدی روبه‌رو اند.

وی از حکومت خواست تا به‌خاطر کاهش خشونت‌ها در برابر زنان قوانین کشور را قویتر ساخته و عاملان آنرا مجازات کند.

نورالله شایان

مرتبط

XS
SM
MD
LG