لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

سرمنشی ملل متحد: دختران و زنان در افغانستان از زندگی عمومی حذف شده اند


آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که دختران و زنان در افغانستان از زندگی اجتماعی و عمومی حذف شده اند.

گوترش که روز دوشنبه در "۶۷مین کمیسیون وضعیت زنان" صحبت می‌کرد، گفت که امینه محمد، معاونش و سیما باهوس رئیس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد اخیراً، با پیام‌های روشنی به افغانستان سفر کرده بودند.

امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در ماه جنوری همراه با یک هیئت به افغانستان سفر کرد و در دیدار با طالبان از آنان خواست تا مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران باز کنند و به زنان اجازۀ کار در سازمان‌های غیردولتی را بدهند. درخواستی که طالبان هنوز آنرا نپذیرفته اند.

سرمنشی سازمان ملل متحد افزود که دختران و زنان از حقوق اولیۀ انسانی برخوردارند و آنان هرگز از مبارزه برای حمایت از آنها دست نخواهند کشید:
"در افغانستان، دختران و زنان از زندگی عمومی حذف شده اند. حقوق جنسی و باروری آنها همراه با بسیاری از جنبه‌های دیگر از بین رفته است. در برخی دیگر از کشورهایی که دختران به مکتب می‌روند، در معرض خطر آدم ربایی و آزار جنسی قرار دارند."

سرمنشی سازمان ملل متحد همچنین ابراز نگرانی کرد که پیشرفت‌های حاصل شده در زمینۀ حمایت از حقوق زنان در دهه‌های اخیر در برابر چشمان آنان محو می‌شود.

از طالبان در مورد اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد پرسیدیم ولی پاسخی ندادند، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که به حقوق همۀ مردم افغانستان احترام می‌گذارند.

در همین حال سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد در ۶۷مین نشست کمیسیون وضعیت زنان، بار دیگر ادعاهای طالبان مبنی بر امن بودن حقوق همۀ افغان‌ها در افغانستان را زیر سوال برد.

وی گفت که طالبان زنان و دخترانی را که نظرات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کردند، شناسایی کردند و بسیاری از آنها به دلیل مشکلات امنیتی افغانستان را ترک کردند.

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از تصمیمات خودسرانۀ طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

نشست کمیسیون وضعیت زنان برای دو هفته آغاز شده و گفته می‌شود که بحث‌های هفتۀ نخست آن بیشتر بر وضعیت دختران و زنان در افغانستان متمرکز خواهد بود.

اما در حاشیۀ این نشست، نشست دیگری تحت عنوان "ارتقای برابری حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران در افغانستان" تشکیل شد.

فریحه ایثار، فعال حقوق زن در این نشست گفت، زنان افغانستان بر اساس جنسیت خود با خشونت روبه‌رو هستند:
"این یک واقعیت غیرقابل تحمل است که یک گروه تروریستی قدرت را به دست گرفته و نتیجۀ آن این است که نظم و قانون در افغانستان به کلی از بین می‌رود. بی‌نظمی مطلق، آنارشیزم و بی‌قانونی به وجود آمده است که به دلیل آن زنان کاملاً ضعیف شده اند و نمی‌توانند برای عدالت‌خواهی به جایی بروند."

گفته می‌شود که قرار است رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، ساعت ۷:۳۰ شام روز چهارشنبه به وقت کابل، گزارش ویژۀ خود را در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد که یکی از بحث‌های مهم آن وضعیت زنان خواهد بود، ارائه کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG